AutoScout24 wil input autobedrijven voor PrijsCheck
AutoScout24 richt een klantpanel op van autobedrijven om de veelbesproken PrijsCheck te evalueren. BOVAG zal er medewerking aan verlenen.
Afgelopen weken ontstond onder autobedrijven de nodige commotie over een nieuwe prijsvergelijkingstool op de website van AutoScout24. Deze ‘PrijsCheck’ zou niet goed functioneren en de werking zelf was niet transparant, Ook onder consumenten ontstond onrust. Consumenten zagen bij iedere geadverteerde auto of deze afweek van de normale marktprijs. Niet alleen werden orders geannuleerd, ook was er veel twijfel over de juistheid van het oordeel van Autoscout24. Een groep boze Autoscout24-klanten begon de Facebookgroep Autobedrijven: samen sterk!. Die groep had binnen een week meer dan 2.400 volgers.
BOVAG kreeg daar veel klachten over. Reden voor BOVAG om in gesprek te gaan met AutoScout24. De occasionwebsite ging daarnaast ook in gesprek met de groep verontruste autobedrijven “Samen Sterk”. Deze gesprekken leidden tot het tijdelijk deactiveren van de PrijsCheck.
Brief aan alle klanten AutoScout24
In vervolg daarop heeft AutoScout24 deze week een brief gestuurd naar zijn klanten waarin AutoScout24 spijt betuigt dat ze niet eerder in gesprek gegaan zijn met autobedrijven over de tool en de invoering daarvan. Een citaat uit de brief:"~Bij de introductie van de PrijsCheck hebben we vertrouwd op de ervaring in andere landen waar een prijsvergelijking al bestaat. Als gevolg hiervan hebben we niet genoeg met u en uw collega’s gecommuniceerd over deze ontwikkeling. We willen u daarvoor onze excuses aanbieden".
Ook geven zij in de brief aan, aan een oplossing te werken. “Daarom zullen we, in samenwerking met de BOVAG en vertegenwoordigers van de Facebookgroep ‘Samen Sterk’, een autobedrijven klantpanel opzetten. Daarbij zorgen we ervoor dat uw interesses en expertise als autobedrijf als advies zullen dienen bij het optimaliseren van AutoScout24 en Auto Trader én de PrijsCheck.”