CBR wimpelt bezwaren van BOVAG weg

In de Reflector van februari publiceert het CBR de brief die het aan de BOVAG heeft gestuurd in antwoord op een brief die de BOVAG op 18 december aan het CBR stuurde. In die brief uitte de BOVAG bezwaren tegen het toekomstige locatiebeleid van het CBR.

Opleiding tot ADAS-instructeur bij De VerkeersAcademie

— Advertentie —

De reactie van het CBR hebben we bij Rijschoolvandaag.nl eens onder de loep genomen.

Deskundig advies

Op de eerste plaats geeft het CBR aan zich te hebben laten adviseren door Districon. Dit is een logistiek adviesbureau dat zich richt op goederenvervoer en supply chain vraagstukken. Hoe het advies van Districon eruit ziet, welke afwegingen het CBR heeft gemaakt, of het CBR het advies van Districon heeft opgevolgd ... daarover zwijgt het CBR. Zo blijft onduidelijk in hoeverre het advies van Districon en de uiteindelijke besluiten van het CBR in lijn zijn met elkaar. Het lijkt erop dat CBR slechts de reputatie van Districon wil gebruiken ter ondersteuning van de genomen beslissingen.

Reisgedrag en reistijd

Het CBR stelt dat 65% van de leerlingen per auto naar het theorie-examen komt. Hoe men tot dit cijfer komt, wordt niet verklaard. Het lijkt erg onaannemelijk. Ook de stelling dat de gemiddelde reistijd slechts stijgt van 20 naar 22 minuten wordt op geen enkele wijze onderbouwd.

Acceptabele reistijd

Het CBR stelt dat 83% van de onderzochte leerlingen een reistijd van 60 minuten acceptabel vindt. Ook hier wordt niet onderbouwd hoe het onderzoek eruit zag, hoeveel leerlingen zijn geïnterviewd en wat de huidige reistijd van die geïnterviewde leerlingen is. Op deze manier zijn de uitkomsten van het onderzoek geen feiten, maar statistisch gegoochel.

In gesprek met opleiders

CBR heeft gesprekken gevoerd met groepen opleiders en is bereid ook gesprekken te voeren met andere groepen. Deze gesprekken zijn overduidelijk bedoeld om de onrust te temmen, niet om op basis van argumenten tot eventuele aanpassing van de besluitvorming te komen. Dat laatste lijkt het CBR geenszins van plan te zijn.

CCV theorie-examens

Het CBR heeft uitgezocht dat in 2013 slechts een klein deel van de opleiders CCV theorie-examens op locatie laat afnemen. Ja, nogal logisch. Sinds 2008 zijn de C/D examens gehalveerd. Omdat het CBR voor examens op locatie een vast (hoog) bedrag in rekening brengt, is het voor veel opleiders niet meer rendabel om op dit moment examens op locatie in te komen. Nu de economie aantrekt, zullen de C/D examens weer toenemen en verandert die situatie weer volledig.

Examensysteem

En als klap op de vuurpijl  geeft het CBR aan dat het afnemen van computer based examen op de rijschoollocatie geen kostenefficiënt alternatief is. Of dit inderdaad zo is, kunnen we niet beoordelen, omdat het CBR ook hier geen inzicht geeft in de achterliggende cijfers waar het de uitspraak op baseert. Wél is bekend dat het CBR heeft gekozen voor een zeer dure, inflexibele wijze van theorie-examens afnemen. In veel landen om ons heen worden ook individuele examens afgenomen, tegen veel lagere investeringskosten en met meer flexibiliteit in de locatiekeuze.

Alles bij elkaar doet het CBR een poging de branche ervan te overtuigen dat het zorgvuldig tot besluiten is gekomen. Die zorgvuldigheid is echter niet te toetsen, omdat het CBR geen inzicht geeft in de onderliggende data / cijfers. Wellicht dat een WOB-verzoek meer helderheid zou kunnen verschaffen.

Foto: CBR