1 op de 5 houdt blijvende beperkingen over aan verkeersletsel
1 op de 5 mensen, die ernstige verkeerswonden oplopen bij een verkeersongeval, houdt hier blijvende beperkingen aan over. Dit staat te lezen in het rapport Lasten van Verkeersletsel dat de SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Veiligheid) publiceerde.
De SWOV pleit in dit rapport dat niet alleen slachtofferaantallen een basis moeten vormen voor het verkeersveiligheidsbeleid, maar ook de gevolgen van (ernstig) verkeersletsel zouden mee moeten worden genomen. “Gemiddeld 20% van de ernstig verkeersgewonden houdt er hun hele verdere leven last van. Als we dat willen terugdringen, moeten we meer inzicht krijgen in welk type letsel er bij wie in welk voertuig voorkomt en hoe groot de urgentie is om daar iets aan te doen”, zo zegt Wendy Weijermars die het onderzoek leidde.
Letsellastfiguren
De SWOV heeft hierom ‘letsellastfiguren’ ontwikkeld. Deze figuren laten zien welke lichaamsdelen vaak ernstig letsel overhouden aan een verkeersongeluk en welke lichaamsdelen hierdoor de meeste beperkingen ondervinden.
“De letsel- en letsellastfiguren kunnen naar tal van variabelen worden uitgesplitst: vervoerswijze, leeftijdscategorie, geslacht, type ongeval enzovoorts. Dit kan helpen om een verkeersveiligheidsbeleid te ontwikkelen, dat niet alleen het aantal ernstig gewonden, maar ook de letsellast van deze gewonden kan terugdringen”, aldus Wendy Weijermans. Uit de figuren blijkt bijvoorbeeld dat oudere fietsers vaak last van heupletsel hebben en jongere fietsers meer last van hoofdletsel. Omdat een derde van alle letsellast blijkt veroorzaakte te worden door fietsongevallen –waarbij geen motorvoertuig betrokken was – zijn fietsers en 60-plussers de belangrijkste aandachtsgroep.

Voorkomen
“Mogelijke maatregelen om letsels op de fiets te voorkomen zijn: een valtraining, een valbroek en een fietshelm”, aldus de SWOV
Bron: SWOV
Afbeelding: SWOV