140 landen willen 30km zones in alle bebouwde gebieden

De ene snelheidsverlaging is nog niet in gegaan, of de andere komt er misschien al weer aan. 80 ministers van Verkeer en meer dan 1000 verkeersexperts uit 140 landen hebben in Zweden eind februari de Stockholm Declaration ondertekend. Hiermee geven ze aan dat ze voor de invoering van een limiet van 30 kilometer per uur zijn in bebouwde gebieden.
Deze Verklaring van Stockholm werd ondertekend tijdens een bijeenkomst van verkeersministers en heeft als doel het aantal verkeersdoden in 2030 te halveren.
Maatregelen
Eén van de maatregelen is het verlagen van de snelheid naar 30 km per uur, op plekken waar auto's en andere verkeersdeelnemers met elkaar in aanraking komen. De ondertekening is een soort intentieverklaring, waar de Verenigde Naties overigens helemaal achter staat. Vorig jaar riep de RAI Vereniging al op tot snelheidsverlaging binnen de bebouwde kom.
Ook Peter van der Knaap, directeur van Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) staat achter de verklaring. "De recente VN-verklaring over verkeersveiligheid onderstreept het belang van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid, Duurzaam Veilig Wegverkeer en een gezamenlijke aanpak van onveiligheid", schrijft hij op zijn LinkedIn.
Van der Knaap noemt als belangrijkste onderwerpen:
- halveer het aantal verkeersdoden en ernstig verkeersgewonden van 2020 tot 2030;
- werk aan een 'safe system' met speciale aandacht voor kinderen, ouderen en kwetsbare verkeersdeelnemers zoals voetgangers en fietsers;
- verbind verkeersveiligheid met leefbaarheid, duurzaamheid, ruimtelijke ordening, betaalbare mobiliteit en inclusiviteit.
- hanteer concrete doelstellingen voor betere infrastructuur en verkeershandhaving (o.a. op alcohol en te hard rijden);
- streef naar goede data en oplossingen die op de lange termijn effectief zijn.
Remdemonstraties
Veilig Verkeer Nederland geeft sinds eind vorig jaar remdemonstraties bij basisscholen, om automobilisten te laten zien hoe lang hun remweg is. "De meeste verkeersslachtoffers vallen als gevolg van een te hoge snelheid", zegt Evert-Jan Hulshof, Directeur Veilig Verkeer Nederland.
"Het overkomt mensen of mensen maken zich er schuldig aan. Te hoge snelheid in woonwijken is een groeiend probleem. Het probleem van te hoge snelheden speelt wereldwijd. Met de buurtactie VVN Remwegdemo willen wij laten zien wat snelheid doet. Wij hopen door middel van de remwegdemonstraties bij te dragen aan een verandering van het rijgedrag en daarmee aan het verminderen van het aantal ongevallen."
Of Nederland aan de slag gaat met deze verklaring en aanbevelingen is nog niet bekend. De 'Stockholm Declaration on Road Safety' en aanverwante stukken zijn terug te vinden op https://lnkd.in/gc49qPn