15000 chauffeurs van busjes personenvervoer moeten straks D-rijbewijs halen

Eerder deze week berichtte rijschoolvandaag.nl er al over dat de nieuwe vrijstellingsregel voor het C-rijbewijs uitgesteld is tot maart 2019. De nieuwe regeling geldt voor volledig elektrisch aangedreven bestelauto’s voor goederenvervoer tot een maximum gewicht van 4.250 kg. Zij mogen dan ook met een B-rijbewijs bestuurd worden. Dit geldt echter niet voor elektrische busjes, die honderden kilo’s zwaarder zijn dan hun tegenhangers op fossiele brandstoffen en waar het busrijbewijs D verplicht voor is. De overgang van het personenvervoer naar elektrische busjes dreigt nu spaak te lopen door Europese regelgeving, waarschuwen RAI Vereniging en Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV).

Lesautolease.nl

— Advertentie —

Met een rijbewijs B mag je een busje tot 3500 kilo (autogewicht + laadvermogen) rijden. Voorheen was dit geen probleem. De meeste busjes voor personen vervoer bleven onder dit gewicht. Maar de elektrische busjes zijn door de accu's loeizwaar. Hierdoor is een rijbewijs B niet langer genoeg. Er dreigen nu grote problemen rond het zorg- en leerlingenvervoer. De ruim 15000 werkzame chauffeurs die dagelijks in deze busjes rijden zouden allemaal hun D-rijbewijs moeten halen.

Geen ontheffing

RAI en KNV hoopten dat de Europese Commissie ontheffing zou verlenen voor het personenvervoer, net als voor het rijden in bestelbusjes. ,,Dit besluit staat haaks op het gezamenlijk streven om zowel de klimaat- als luchtvervuilingsproblemen terug te dringen'', zegt voorzitter Steven van Eijck van de RAI Vereniging in het AD. De brancheorganisaties roepen minister van Infrastructuur Cora van Nieuwenhuizen op de kwestie aan te kaarten in Brussel.