7 tips om als rijschool het maximale uit je Facebookpagina te halen

Facebook is bij uitstek hét middel om nieuwe leerlingen te bereiken en om de interactie met ze aan te gaan. In dit artikel reiken we je zeven manieren aan om als rijschool het maximale uit je Facebookpagina te halen. Het doel: meer leads.

De VerkeersAcademie

— Advertentie —

Facebook gaat vooral om het aangaan van interactie. Dat doe je als rijschool door content te delen die waardevolle is voor je doelgroep (leerlingen en hun ouders). Facebook toont namelijk vooral content in de tijdlijn van hun gebruikers waarvan ze weten dat de gebruikers het waarderen.

80/20 regel

Houd bij het delen van content de 80/20 regel in gedachten. Dat houdt in dat 80 procent van je content van meerwaarde voor je publiek moet zijn. Slechts 20 procent van je content is direct gericht op jouw rijschool (aanbieden van rijlessen, promotie rijopleiding, verkoop et cetera). Niemand houd tenslotte van een persoon (rijschool) die enkel en alleen over zichzelf spreekt. Dat wordt na een tijd vermoeiend en vervelend.

Naast het aangaan van interactie biedt Facebook ook veel mogelijkheden om leads te genereren. We hebben zeven manieren voor je op een rij gezet.

Nieuwsbrief inschrijfformulier

Zelfs in 2017 is het versturen van een nieuwsbrief één van de sterkste manieren om in contact te blijven met (potentiële) leerlingen en/of hun ouders. Om eenvoudig aan meer inschrijvingen te komen, kun je een inschrijfformulier plaatsen op de Facebookbedrijfspagina van je rijschool. Het is verstandig om de inschrijfknop in de huisstijl van je rijschool te maken. Ook adviseren we je de pagina op Facebook waar mensen zich voor je nieuwsbrief inschrijven te personaliseren. Dat wekt meer vertrouwen en leidt daardoor tot meer inschrijvingen. Mocht je gebruik maken van nieuwsbrief software, zoals Mailchimp, dan zijn er handige integratiemogelijkheden voorhanden.

Waardevolle content na inschrijving

Een andere manier om aan extra leads te komen is door het aanbieden van waardevolle content. Je leerlingen kunnen deze informatie ontvangen na het achterlaten van hun e-mailadres. Hierbij kun je denken aan bijvoorbeeld een e-book of een infographic waarin je waardevolle kennis met betrekking tot de rijopleiding deelt.

Exclusieve aanbiedingen

Ook het doen van exclusieve aanbiedingen levert nog steeds veel nieuwe inschrijvingen op voor je nieuwsbrief. En evenals bij de vorige voorbeelden kun je ook dit integreren in je bedrijfspagina. Dit doe je door een tabblad toe te voegen die de doelgroep doorstuurt naar de landingspagina van je website waar mensen zich in kunnen schrijven voor je nieuwsbrief. Op deze landingspagina maak je duidelijk wat de exclusieve aanbieding is.

Facebook quiz

Zoals je misschien zelf al eens gezien hebt, is Facebook ook uitstekend in te zetten voor het opzetten van wedstrijden, zoals een quiz. Het is eenvoudig te realiseren en daarnaast relatief goedkoop. Een wedstrijd levert veel interactie op en daarmee uiteindelijk ook veel nieuwe inschrijvingen voor je nieuwsbrief. Creëer een Facebookpagina waar je jouw doelgroep vraagt om hun gegevens achter te laten om daarmee kans te maken op bijvoorbeeld vijf gratis rijlessen.

Call to action

Met een call to action knop (CTA) activeer je de bezoekers op je Facebookpagina en laat je zien wat je van hen verwacht. Plaats bijvoorbeeld een call to action op je Facebookpagina waarmee je de doelgroep doorstuurt naar de gewenste landingspagina op je website alwaar ze een bepaalde actie moeten ondernemen.

Berichten met links naar landingspagina’s

Zoals we eerder al aangaven is de 80/20 regel een goede vuistregel om aan te houden als je content wil gaan delen op je Facebookpagina. Naast de 80 procent aan waardevolle informatie die je deelt, is 20 procent bedoeld om je rijschool en rijopleidingen onder de aandacht te brengen. Als je bijvoorbeeld een quiz hebt opgezet of een e-book hebt ontwikkeld, dan kun je de doelgroep hiernaar verwijzen door een bericht te plaatsen met daarin een afbeelding en een link naar desbetreffende pagina.

Facebook ads

Het is ook mogelijk om gericht te adverteren op Facebook om zo snel meer leads te genereren. Zo zou je een advertentiecampagne op kunnen zetten om bijvoorbeeld je quiz te promoten waarbij je vijf gratis rijlessen weggeeft. Daarbij biedt Facebook je de mogelijkheid om je advertentie te richten op een uiterst specifieke doelgroep. In dit geval zou het gaan om jongeren 15,5 – 16,5 jaar die nog moeten starten met een rijopleiding en afkomstig zijn uit jouw regio.