8 tips om als rijschool nieuwe leerlingen te werven via social media
Je hebt inmiddels een eigen rijschoolonderneming. Iedereen in je omgeving kent je bedrijf en weet wat je doet. Je hebt een professionele website laten ontwerpen en besteedt veel tijd aan netwerken. Ondanks alle tijd en energie die je daar insteekt, krijg je niet genoeg nieuwe leerlingen. Dat is balen.
Door het goed inzetten van social media kun je al snel en eenvoudig aan nieuwe leerlingen komen. Het grootste voordeel van sociale media is dat je in korte tijd met relatief weinig kosten veel potentiële klanten bereikt. Het is belangrijk dat je in je berichten inspeelt op de behoeften van je klant. Tegelijkertijd moet je ook nadenken over wat jij als rijschoolhouder graag wilt overdragen aan je (potentiële) leerlingen. Hier volgen 8 gouden tips om je op weg te helpen bij het inzetten van social media.
8 gouden tips voor rijscholen
- Weet wie je leerlingen zijn! Hier begint alles mee. Want hoe beter jij voor ogen hebt wie je leerlingen zijn (en hun ouders!), hoe beter jij als rijschool je boodschap op hen kunt overbrengen.
- Onderzoek op welk social media kanalen jouw leerlingen actief zijn. Je grootste doelgroep bestaat uit jongeren tussen de 16,5 en 25 jaar. Deze leeftijdscategorie gebruikt over het algemeen vooral Facebook en Instagram. Zorg er in ieder geval voor dat je op deze kanalen te vinden bent. Begin eerst met het opzetten van één kanaal. Heb je door hoe dat werkt, ga dan pas verder met het tweede kanaal. Daardoor besteed je jouw tijd heel effectief en kan je goed meten wat het effect is van je inspanningen.
- Geef waardevolle tips op social media. Zoals we eerder aangaven, is het ontzettend belangrijk om als rijschool in te spelen op de behoeften van je klanten. In jouw geval zijn dat je leerlingen en hun ouders. De ouders willen vooral duidelijke informatie. Leerlingen willen tips en uitleg waardoor ze hun rijbewijs halen. Geef bijvoorbeeld tips voor het theorie- of praktijkexamen. Je kunt ook een video maken waarin je uitleg geeft over bepaalde handelingen.
- Promoot je rijschool niet te veel. Niemand wil in het dagelijks leven praten met die ene persoon die het alleen maar over zichzelf heeft. Dit komt arrogant over en het stoot mensen af. Met social media werkt dit net zo. Mensen zijn in op social media op zoek naar de menselijke factor. Ze willen gehoord worden, communiceren en binding aan gaan. Als volger zijn ze op zoek naar waardevolle informatie, tips, handige links of een gesprek. Jij bent als rijschool op jouw beurt op zoek naar waardevolle contacten, fans, leads en klanten. Om aan ieders belang te voldoen is het belangrijk om hier een gezonde ‘mix’ van te creëren. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat de 10-4-1 regel zo’n gezonde mix is. Deze regel houdt in het kort in dat je op social media in verhouding 10 links deelt van andere partijen, 4 posts plaatst met eigen content of links naar je eigen blogs en dan 1 link naar een landingspagina van jouw website.
- Let goed op de reacties. Welke berichten leveren veel interactief op en welke niet? En probeer na te gaan waarom iets wel of juist niet werkt. Het kan bijvoorbeeld aan de inhoud liggen, maar ook aan het tijdstip waarop je het bericht online hebt gezet. Pas hier je marketingactiviteiten op aan.
- Neem actief deel aan discussies. Beantwoord vragen op social media die niet specifiek gericht zijn aan jou, maar waar je wel mee laat zien dat jij de juiste kennis in huis hebt. Reageer op posts van andere relevante facebookpagina’s. Verwijs daarbij ook eens naar een blog of nieuwsartikel van een andere website.
- Zorg voor een gratis cadeau. Creëer bijvoorbeeld een e-book met verschillende tips waar ze wat aan hebben. Zorg ervoor dat bezoekers van je website het e-book eenvoudig kunnen aanvragen per e-mail. Dat levert je ook direct een lead op. Als iemand nog geen rijschool heeft, kun je hem/haar daarna een interessante aanbieding per e-mail nasturen.
- Verstuur nieuwsbrieven. Promoot je aanbod regelmatig in je nieuwsbrief en plaats de brief ook via social media. Neem in je nieuwsbrief ook een link op naar de dienstenbeschrijving op je website.
Door waardevolle tips te geven en je kennis te delen met anderen, zorg je voor vertrouwen. Het kan potentiële klanten over de streep trekken om via jouw rijschool hun rijbewijs te halen.