9 op 10 lesauto's op diesel vervuilender dan op papier lijkt
De International Council on Clean Transportation (ICCT) publiceerde een rapport, waarin de uitstoot van dieselauto’s op de weg met de uitstoot in het lab met elkaar werden vergeleken. De conclusie is dat 90% van de euro6 dieselauto's in de praktijk flink meer vervuilender zijn dan je op basis van de labresultaten mocht verwachten.
Het ICCT is hetzelfde instituut dat in september 2015 ook ‘Dieselgate’ aan het licht bracht. Dat is dat rapport, waaruit bleek dat Volkswagen sjoemelsoftware gebruikte om testresultaten te beïnvloeden. Dat rapport is voor de Europese landen het signaal geweest om systematisch dieselwagens op emissieniveaus te testen.
In het onderhavige onderzoek werden in totaal 541 dieselauto’s onderzocht uit 145 verschillende modellen, die aan de Euro 5- en Euro 6-normen voldoen. In de categorie Euro 5 stoten de diesels 4,1 keer meer schadelijke stoffen uit dan de norm voorschrijft, bij Euro 6-diesels is dat 4,5 keer de voorgeschreven norm. Slechts één op de tien Euro 6-diesels voldoet op de weg aan de emissienorm, zo staat op Verkeerskunde.nl te lezen.