A2 meeste snelheidsboetes

In 2014 zijn 31 procent van alle snelheidsboetes in Nederland geïncasseerd op de trajectcontrole A2 tussen Utrecht en Amsterdam. De snelheidsboetes waren goed voor een bedrag van 48 miljoen euro. De boetes zijn bijna een derde van alle boetes in Nederland. Dit blijkt uit cijfers van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB).

De VerkeersAcademie

— Advertentie —

Bij Vinkeveen/Baanbrugge hebben vorig jaar 515 duizend automobilisten een boete gekregen, dat is gemiddeld ongeveer een automobilist per minuut. Op het traject Utrecht-Amsterdam hebben 989 duizend automobilisten in 2014 een boete gekregen voor te hard rijden.

Klachten

Ondanks dat de trajectcontrole op de A2 al drie jaar bestaat komen er nog steeds veel klachten binnen bij de ANWB. De meeste klachten gaan over de wisselende snelheden die vaak onduidelijk aangegeven zijn. Er is echter wel een reden voor de wisselende snelheden, ze hebben namelijk te maken met de daar geldende milieunormen en de mogelijke geluidsoverlast. “Maar de brede vijfbaansweg van de A2 nodigt uit tot harder rijden”, zegt Ad Vonk van de ANWB. “Bovendien mag je op de meeste stukken ’s avonds wel harder”. Ook volgens voormalig verkeersofficier van justitie Koos Spee is de situatie totaal onduidelijk op de A2. “Er zijn dan ook automobilisten die op de hele A2 ’s nachts 100 blijven rijden omdat ze een boete vrezen. “Veilig Verkeer Nederland spreekt van een “cryptische” wegindeling.

Onderzoek

Naast de 48 miljoen euro die geïncasseerd kan worden op de A2, komt uit de CJIB-cijfers verder naar voren dat jaarlijks ongeveer een half miljard euro geïnd word met boetes voor te hard rijden. Het overgrootste gedeelte wordt uitgeschreven in de bebouwde kom (2,8 miljoen), gevolgd door de snelweg (2,6 miljoen). Op regionale wegen buiten de bebouwde kom werden vorig jaar 1,4 miljoen boetes uitgedeeld.

Uit onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid blijkt dat twee derde van de dodelijke verkeersongelukken buiten de bebouwde kom plaats vinden.

Bron: Nu.nl