Alarm over snelwegleed
De ANWB slaat alarm over het grote aantal aanrijdingen dat de afgelopen weken heeft plaatsgevonden en wil dat minister Schultz van Haegen (Infrastructuur) een onderzoek laat instellen naar de oorzaken van de vaak dramatische ongevallen op de snelwegen.
“De traumahelikopters van de ANWB zijn de afgelopen tijd 35% meer ingezet en in sommige gevallen waren er zelfs twee nodig. De afgelopen week vlogen we maar liefst 122 keer uit, tientallen keren meer dan anders. Weliswaar niet allemaal naar verkeersongevallen, maar het merendeel wel. Dat kan haast geen toeval zijn en daarom vraag ik de minister om de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) te laten uitzoeken of er een duidelijke oorzaak is”, zegt ANWB-directeur Guido van Woerkom.
Levensgevaarlijk
“Wellicht dat zij kunnen aantonen waar het fout gaat en we ons gedrag of regels moeten aanpassen. Maar dat is iets voor de lange termijn, nu is het vooral van belang dat we met z’n allen zorgvuldiger en voorzichtiger zijn in het verkeer. We moeten ons ervan bewust zijn dat een auto tussen de 800 en 1000 kilo weegt en je daarmee een levensgevaarlijk instrument in handen hebt”, meent Van Woerkom. “Dat geldt natuurlijk ook voor motorrijders, die soms met 160 km/u voorbij razen of vrachtwagenchauffeurs die dertig tonnen diesel achter zich aan slepen. Nu zie je nog gewoon mensen achter het stuur bellen terwijl ze op een file inrijden”, aldus de ANWB-baas. (Lees hierover ook: 'App je een ongeluk'.)
Adaptive cruise control
“Wij steunen het verzoek van de ANWB om onderzoek te laten verrichten”, zegt Floris Liebrand van Transport en Logistiek Nederland. “Ieder slachtoffer is er een te veel en de impact is enorm als er een vrachtwagen bij betrokken is. De roep om een ’adaptive cruise control’ is een goede zaak, want het kan veel dramatische kop-staartbotsingen voorkomen. Dat moet dan wel Europees worden geregeld, maar hoe het ook zij, de mens blijft de belangrijkste factor…”
Bron: Telegraaf