ANWB: Verkeerskennis in vakantielanden onder de maat

verkeersborden

'Mag ik hier wel in?' Nederlanders blijken slecht op de hoogte te zijn van verkeersregels en -borden in vakantielanden. Dat blijkt na een onderzoek van de ANWB met vragen over zes populaire autovakantielanden, die in 2019 en 2020 door in totaal meer dan 120.000 Nederlanders werd ingevuld.

Opleiding tot ADAS-instructeur bij De VerkeersAcademie

— Advertentie —

Deelnemers konden kiezen uit verkeersvragen over Spanje, Frankrijk, Italië, Oostenrijk, Duitsland en België. Elke quiz bevatte tien vragen over verkeersregels en -borden, maar ook over bijvoorbeeld milieuzones, tolstations en tankstations. De tests werden slecht tot zeer slecht gemaakt, schrijft ANWB. 

Minder bekende borden

De best gemaakte quiz was Frankrijk: 28% van de respondenten maakte ‘slechts’ vijf fouten of meer. De slechtst gemaakte quiz was verrassend genoeg Duitsland: 58% maakte 5 fouten of meer.

Dat Nederlanders niet elk verkeersbord of van Nederland afwijkende verkeersregel in hun vakantieland kennen is wel logisch, vindt de ANWB. Veel mensen gingen de mist in bij vragen over minder bekende regels en borden. De vraag over een Italiaans bord voor een ‘verplichte minimumsnelheid’ werd door 88% (!) van de deelnemers verkeerd beantwoord.

Gevolgen verkeersveiligheid

Zorgwekkender vindt de organisatie dat dat de vragen die direct gevolgen kunnen hebben voor de veiligheid of de kans op eventuele overtredingen, ook slecht werden gemaakt. Zo blijkt de maximumsnelheid buiten de bebouwde kom vaak een struikelblok: in Duitsland (49% fout), België (70% fout), Spanje (60% fout), Frankrijk (76% fout) en Oostenrijk (60% fout) maken vele Nederlanders kans op een boete óf rijden ze juist te langzaam.

Opvallend is ook het gebrek aan kennis over voorrangsregels in het vakantieland. Zo zijn de lokale varianten op onze haaientanden amper bekend: van Frankrijk kent 21% ze niet, en de Duitse (87% fout!) en Spaanse varianten (80% fout) zijn al helemaal onbekend. Nederlanders weten dus niet goed bij welk type markering ze voorrang moeten verlenen. Dat kan tot gevaarlijke situaties leiden.

is 'gazole' benzine?

Ook bij het tanken kan er veel fout gaan. In Italië loopt 22% van de respondenten kans op een dure tankbeurt met bediening bij een zogenaamde Servito-pomp (soms 50 cent meerprijs per liter...) En 11% van de Frankrijk-gangers denkt dat Gazole (diesel) gewone benzine of E10 is. Daar kom je niet mee thuis. 

De ANWB raadt aan om voor vertrek de verkeersregels van je vakantieland (of landen die je passeert) door te nemen.