ANWB vindt provinciale wegen in Zuid-Holland uiterst onveilig. Provincie zet kanttekeningen bij onderzoek

Meer dan de helft (57 procent) van de provinciale wegen in Zuid-Holland is ronduit onveilig. Dat concludeert de ANWB na onderzoek. De provincie Zuid-Holland kan de slechte wegbeoordeling van de ANWB niet altijd volgen.

Opleiding tot ADAS-instructeur bij De VerkeersAcademie

— Advertentie —

Sterrensysteem

Met name de N206 tussen Noordwijk en Noordwijkerhout, de N213 bij Naaldwijk en de N444 tussen Voorhout en Noordwijk scoren uiterst slecht.

Volgens de ANWB ligt dat niet aan onderhoud of beheer, maar vooral aan het ontwerp en de inrichting van de weg. De automobilistenbond bepaalde de veiligheid aan de hand van drie soorten risico's: frontale aanrijdingen, bermongevallen en flankaanrijdingen op kruispunten.

De ANWB heeft de veiligheid van de wegen uitgedrukt in sterren, met een maximum van 5. Het minimum voor een veilig ingerichte weg is 3 sterren. In Zuid-Holland scoort maar liefst 54 procent van de N-wegen 2 sterren, 3 procent zelfs maar 1 ster.

338 miljoen investeren

In het rapport van de ANWB worden ook aanbevelingen gedaan. De automobilistenbond heeft berekend dat de provincie met een investering van 338 miljoen euro over 20 jaar tenminste 98 procent van de N-wegen op een 3 sterrenniveau of meer kan krijgen.

Het aantal verkeersslachtoffers zou daardoor met ongeveer 2244 afnemen en dat zou de maatschappij ongeveer 722 miljoen euro schelen. In het verkeer in heel Nederland vallen elke dag 2 doden en 50 gewonden. Een kwart van deze slachtoffers valt bij een ongeluk op provinciale wegen.

Provincie verbaasd

De provincie Zuid-Holland is blij met het onderzoek, maar ook verbaasd over de conclusies. “Aandacht voor de veiligheid van wegen is altijd goed”, aldus een woordvoerder van verantwoordelijk gedeputeerde Ingrid de Bont. “Maar er zijn wegen die door de provincie als veilig worden bestempeld en door de ANWB niet, zoals de Zuidwestelijke Randweg bij Gouda, en die zijn aangelegd volgens de landelijke richtlijnen.”

"We investeren jaarlijks fors in ons wegennet. Door deze investeringen in het duurzaam veilig maken van de N-wegen is het aantal dodelijke verkeersslachtoffers de afgelopen twintig jaar gedaald van jaarlijks ongeveer veertig naar zo'n tien," reageert directeur Thomas Arts van de dienst Beheer Infrastructuur bij de provincie Zuid-Holland.

Eigen beoordelingssysteem

Arts wijst erop dat Zuid-Holland al een aantal jaren een eigen systeem voor het beoordelen van de verkeersveiligheid heeft. "Dit systeem is gebaseerd op landelijke richtlijnen en de principes van duurzaam veilig."

Het verschil in beoordelingsmethodes maakt dat de provincie-directeur graag enkele opmerkingen maakt over bijvoorbeeld de 2 sterren-beoordeling die de ANWB geeft aan de N470 tussen Delft-Zuid en Zoetermeer. Als een weg 2 sterren krijgt, is dat niet goed. Arts: "De N470 is een vrij recente verbindingsweg tussen de A12 en de A13. Het heeft verkeersveiligheid verbeterende onderdelen zoals gescheiden rijbanen. Ook is de weg voorzien van rotondes en bermverhardingen met hetzelfde effect als de door de ANWB voorgestelde 'rammelstroken'. Alles is aangelegd volgens duurzaam veilig, toch scoort de weg maar 2 sterren.

De provincie wil dan ook graag in gesprek met de ANWB over de gebruikte onderzoeksmethode.

Gedrag weggebruikers

Tot slot wijst Arts op de weggebruikers zelf. "Bij hen ligt ook nog een belangrijke sleutel om het aantal slachtoffers te verminderen. Er is zeker winst te behalen als weggebruikers hun verkeersgedrag aanpassen."

Of er 338 miljoen euro komt om verbeteringen aan te brengen, ligt volgens de provincie aan de politiek.

Bronnen: Omroep West / AD