Apps in de auto kunnen binnen vijf jaar al mainstream zijn
Automobielfabrikanten pochen al zo'n vier jaar dat de auto van de toekomst, of tenminste diens boordsysteem, met apps zal worden bediend. Veel schot lijkt daar momenteel niet in te zitten, maar er komt een stroomversnelling aan: binnen vijf jaar wordt apps gebruiken in de auto mainstream.
Dit beweert althans het Amerikaanse marktstudiebureau Juniper Research dat hier onlangs onderzoek naar deed.
Trage adoptie
Na de telefoon en het televisietoestel wordt ook de automobiel stilaan 'smart': nieuwe boordsystemen kunnen communiceren met elkaar, met andere apparaten en de 'cloud', diensten als Pandora en Coyote hebben al apps voor auto's van verscheidene merken, en autofabrikanten pronken ieder jaar met hun nieuwe systemen op technologieconferenties als de Consumer Electronics Show. Alleen gebeurt de adoptie van die technologie behoorlijk traag: nieuwe auto's hebben een koopcyclus van 5 tot 10 jaar, waardoor de modellen mèt apps niet zo snel in het verkeer geraken, en ook de verkoop van losse boordsystemen die apps toelaten, zoals die van Pioneer, verloopt traagjes. Maar er is een versnelling bezig, zegt Juniper Research: binnen vijf jaar zullen we volgens het bedrijf zien dat de slimme auto mainstream is geworden, en dat de markt zelfs al zo'n 15 miljard euro per jaar waard zal zijn.
Dalende kostprijs
Alle factoren zitten op hun plaats om die versnelling in gang te duwen, zegt het onderzoeksbureau. De smartphone, die met de meeste 'smart car'- of 'connected car'-systemen kan communiceren, is een mainstreamproduct geworden. Auto-eigenaars zitten er ook minder en minder mee om een aparte sim-kaart te kopen, speciaal voor de dataconnectie van hun auto. De kostprijs van internetverbindingen via het mobiele netwerk – hetzij via een eigen sim-kaart in de auto, hetzij via de dataconnectie van een aangesloten smartphone – is eveneens wereldwijd aan het dalen.
Wie zal het betalen?
Het enige wat nog onduidelijk is, zegt Juniper Research, is wie er geld aan zal verdienen, en hoe. "Autofabrikanten nemen telematica erg au sérieux, want de connectiviteit kan een bepalende factor zijn voor de verkoop van de auto zelf", oppert het bedrijf in zijn rapport. "Alleen is het nog niet duidelijk hoe de connectiviteit in het voertuig uiteindelijk zal worden betaald, en hoe het geld van activiteiten als infotainment zal worden verdeeld tussen de fabrikant van het voertuig, de telecomprovider en de leverancier van de content."
Bron: Het Laatste Nieuws