Auto met wifi verstuurt rijgegevens naar fabrikant
De ANWB waarschuwt dat steeds meer moderne auto’s privacygevoelige data naar de autofabrikant versturen, zonder dat de bestuurder daar weet van heeft. Het kan hierbij gaan om informatie zoals de laatste honderd bezochte parkeerplaatsen, routes en bestemmingen. Maar ook informatie over rijgedrag en zelfs het gebruik van de veiligheidsgordel.
“Het wordt allemaal geregistreerd en verzameld. Ook telefoonnummers, e-mailadressen en persoonlijke foto’s van de mobiele telefoon van de bestuurder worden verzameld op de harde schijf van de auto”, stelt de ANWB. Volgens de ANWB weet driekwart van de Nederlandse automobilisten niet van de dataverbinding. Niet alleen kan de privacy hierdoor worden geschonden, de ANWB vreest ook dat automobilisten volledig afhankelijk worden van de autodealer voor onderhoud en reparaties. Ook wordt het risico op hacken vergroot door de datastroom naar de fabriek, wat de kans op autodiefstal vergroot.
Hacken wordt kinderspel
De Universiteit van Twente heeft al aangetoond dat de wifi-signalen die de auto’s uitzenden, makkelijk op te vangen zijn met goedkope apparatuur. Met twee ontvangers ter waarde van ongeveer 1.000 euro was het voor studenten al mogelijk om twee auto’s van hun eigen campus te volgen. Hoewel de twee ontvangers slechts drie procent van de uitgezonden data opvingen, konden de onderzoekers 40 procent van de tijd zeggen waar de auto zich bevond.
Privacy van automobilisten
Bij veel nieuwere auto’s is er sprake van een dataverbinding met de autofabrikant, dat heeft zowel voor- als nadelen voor de automobilist. Door middel van de dataverbinding kan de fabrikant bijvoorbeeld technische storingen verhelpen en er bestaan diverse mogelijkheden om de auto’s veiliger te maken. “Maar er kan ook misbruik van gemaakt worden. We hebben geen idee wat fabrikanten met deze informatie doen”, aldus een woordvoerder van ANWB.
“Data is geld”, zei privacy-deskundige Mark Boyadijs deze zomer tegen de Irish Times. “Zowel consument als autobouwer kunnen profiteren van de data, dus hebben ze elkaar nodig”. Zoals je nu al je verloren iPhone terug kan vinden, kun je straks wellicht je gestolen auto opsporen. Maar dan moet je wel je gegevens delen. Tegelijkertijd is de privacybescherming van groot belang.
De ANWB wil, samen met andere autoclubs in Europa, dat er regelgeving komt om de privacy van automobilisten te beschermen. Daarvoor gaat dinsdag de campagne ‘My car, my data‘ van start.
Bron: Z24