‘Autoshowrooms binnen enkele jaren gehalveerd’
Het aantal autoshowrooms in Nederland moet komende jaren waarschijnlijk halveren, zo zegt Eric Tak voorzitter van branchevereniging Bovag Autodealers. Klanten zoeken volgens hem steeds meer online naar een nieuwe auto.
Online
“De klant wil online communiceren. Als je bekijkt wat je nodig hebt om een auto te verkopen, ligt een halvering van het aantal fysieke showrooms voor de hand”, zo zegt Tak in een gesprek met BNR Nieuwsradio. Hoewel er op dit moment 2200 vestigingen zijn aangesloten denkt Tak dat er over een aantal jaar slechts zo’n 1100 zullen zijn.
Inspelen
Bovag spoort de eigen achterban aan om in te spelen op de veranderende consument. “We moeten anders communiceren en aankopen, met producten als private lease en car sharing. Je moet kosten uit de keten halen en dat kan alleen als
je het aantal fysieke showrooms vermindert.”
De verkopen van nieuwe auto’s in Nederland daalden met bijna 7 procent. 2014 gaat daarmee de boeken in als het op één na slechtste verkoopjaar sinds 1969. Gezamenlijk hebben de autodealers afgelopen jaar geen cent verdiend, stelt Tak.
De branchevoorman verwacht niet dat het halveren van het aantal showrooms voor een groot banenverlies hoeft te zorgen. Ook voor de verkoop van auto's via het internet is personeel nodig. Er zullen volgens Tak wel veel medewerkers moeten worden omgeschoold.