Autosystemen detecteren vermoeidheid niet optimaal
Er is geen autosysteem dat vermoeidheid als beste detecteert. Dat concludeert Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) na een uitgebreide vergelijking van ongeveer 100 systemen en technologieën.
Een substantieel deel van de werkgerelateerde sterfgevallen zijn verkeersongevallen tijdens het werk of op de weg naar en van het werk, waarbij vermoeidheid en afleiding bekende risicofactoren zijn. Om het risico op vermoeidheid en afleiding te verminderen, is daarom apparatuur ontwikkeld om automobilisten te waarschuwen voordat ze aan hun rit beginnen of tijdens het rijden zelf.
In opdracht van Shell Global Solutions International BV, BP International Limited, Total SA en Chevron Services Company, heeft SWOV onderzoek gedaan naar de werking van deze systemen.
Meerdere systemen nodig
Het doel van het onderzoek was een aanbeveling te doen over welke apparaten in overweging moeten worden genomen om verder te onderzoeken of te gebruiken. Dat bleek lastig.
De vergelijking laat zien dat er geen systeem is dat op alle criteria beter presteert dan de andere systemen. Om vermoeidheid en afleiding optimaal te kunnen monitoren kan daarom een combinatie van systemen of systeemkenmerken nodig zijn.
Keuze
De keuze voor een bepaald systeem hangt ook af van de gebruikersvoorkeuren. Voordat een keuze kan worden gemaakt voor een specifiek apparaat, wordt aanbevolen om ook in reële omstandigheden te vergelijken. De resultaten van de vergelijking duiden op vier systemen die hiervoor in aanmerking komen, afhankelijk van het aantal apparaten dat men zou willen vergelijken.
Dat zouden deze systemen zijn: (1) B-alert of Smart Cap (EEG), (2) Mobileye (bewaking van de weg), (3) Guardian, Eyesight en Stonkam (toezicht op de bestuurder, hetzij duurder, hetzij goedkoper), en (4) Nauto en Streamax (toezicht op de weg en de bestuurder), PVT, OSPAT en / of FIT (fitness-for-duty).
Op de reservelijst zouden Readiband of Cat Smartband (activity trackers), Optalert (PERCLOS) en Bosch (stuurbewegingen) staan.