Belg veroorzaakt vaker ongeluk in Nederland
In de eerste maand van de zomervakantie hebben de Belgen uitzonderlijk veel pech gehad op vakantie in Nederland. Dat zegt de VAB (Belgische ANWB). Het gaat om gevallen waarbij de wegendienst motorproblemen moest oplossen, maar ook om ongevallen met lichamelijk letsel. Het aantal gevallen steeg in juli met 20 procent.
Vakantie dicht bij huis
Volgens de VAB is de toename te wijten aan het feit dat Belgen veel vaker dichter bij huis op vakantie gaan. Gingen Belgen vorige jaren naar Middellandse-Zeegebieden als Kroatië, dit jaar is Nederland een populaire bestemming voor onze zuiderburen.
Alcohol en vermoeidheid
Volgens Europees onderzoek zijn alcohol en vermoeidheid de grootste oorzaak van verkeersongelukken met een Belgische bestuurder. Nog steeds is het voor Belgen vrij normaal om met een slok op achter het stuur te kruipen, ondanks grote campagnes om dronken rijden tegen te gaan.
Rijlessysteem
Ook hebben Belgen volgens het Belgische Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) chronisch last van 'zware voeten' en hebben ze lak aan snelheidslimieten. "Dat zit in de Belgische cultuur", denkt Karin Genoe van het BIVV. "We houden niet zo van regeltjes." Wellicht dat het rijlessensysteem in België, waarbij iedereen als begeleider kan dienen en een officiële instructeur en leswagen niet verplicht is, daar ook aan bijdraagt.
'Betere bestuurders'
Uit BIVV-enquêtes blijkt overigens dat Belgen zelf denken dat ze juist betere bestuurders zijn dan anderen. (Lees ook: 'Belgische bestuurder overschat zijn rijkunst en kan meer discipline gebruiken'.) De cijfers spreken dat tegen. Het aantal verkeersdoden daalt bij onze zuiderburen namelijk minder snel dan elders in Europa. Alleen in Litouwen, Polen, Tsjechië en Hongarije vallen meer verkeersdoden dan in België (per miljard reiskilometers). Vooral in Vlaanderen was er weinig vooruitgang: daar vielen vorig jaar 384 doden op de wegen, exact evenveel als in 2012.
Vage verkeersregels
Apart is dat meer dan 60 procent van de omgekomen Belgische autorijders een ongeluk krijgt, zonder dat er een andere auto bij betrokken is. In Europa ligt dat gemiddeld op 43 procent. Volgens het BIVV komt dat door de dichte bebouwing in België in combinatie met soms vage verkeersregels.
Volgens mobiliteitsclub VAB lopen Belgische automobilisten in het Verenigd Koninkrijk het grootste risico om betrokken te raken bij een verkeersongeval. Een verklaring voor het grote aantal ongevallen in Groot-Brittannië moet volgens VAB gezocht worden bij 'het feit dat auto's daar links moeten rijden'. "Dit zorgt bij de Belgische automobilisten voor verwarring. Hetzelfde geldt voor de voorrangsregels", klinkt het.
Bron: Metro