Belgische jongeren kiezen voor strenger optreden bij verkeersovertreding
In een verkeersenquête onder meer dan 1000 jongeren in België vroeg de VAB (de Belgische ANWB) naar oplossingen om het verkeer veiliger te maken. Jongeren zijn oververtegenwoordigd in de ongevallenstatistieken, vooral ’s nachts en tijdens het weekend. Van de verkeersslachtoffers is 26 procent tussen de 18 en 24 jaar, terwijl maar 11 procent van de bevolking tot deze leeftijdscategorie behoort.
De VAB vroeg aan de jongeren zelf welke oplossingen zij zien om het aantal ongevallen bij hun leeftijdsgenoten te doen dalen. Opvallend is dat jongeren eerder voor een strenger optreden kiezen bij een overtreding dan voor preventieve maatregelen.
De top 3 ziet er als volgt uit:
1. Een verplichte extra opleiding/test voor jongeren na een tweede zware overtreding: 69 procent
2. Meer controles ’s nachts: 66 procent
3. Het invoeren van het puntenrijbewijs: 65 procent
Een verplichte extra opleiding voor jongeren na een tweede zware overtreding
Deze maatregel bestaat eigenlijk al in België. Beginnende bestuurders die binnen de eerste twee jaar een derdegraads overtreding begaan moeten de theoretische en praktische proeven van het rijbewijs herhalen. De Belgische politierechter D’Hondt denkt dat er in het kader van de verkeersveiligheid meer voordeel gehaald kan worden uit een test die gaat peilen naar de psychologische vaardigheden, om te kijken of de automobilist sociaal geschikt is om auto te rijden. Een verplichte extra opleiding is dus een goed idee, mits hierbij het psychologische aspect niet vergeten wordt. Sociale vaardigheden zijn erg belangrijk in het verkeer en D’Hondt vindt dat hierop getest moet worden.
Meer controles ’s nachts
Politierechter D’Hondt vindt het erg belangrijk dat er ’s nachts én in het weekend voldoende gecontroleerd wordt. Vooral omdat jongeren op dat moment in de ongevallenstatistieken oververtegenwoordigd zijn. “We moeten jongeren niet viseren, maar iedereen controleren “. Controles ’s nachts en in het weekend hebben een duidelijk effect: het aantal slachtoffers daalde in 11 jaar tijd met 19 procent door het verhogen van de controles (bron: FOD Economie ADSEI).
Het invoeren van het puntenrijbewijs
Het invoeren van het puntenrijbewijs is volgens politierechter D’Hondt iets wat al lang had moeten gebeuren in België. Momenteel hebben 21 van de 28 EU-landen al een systeem van rijbewijs met punten. In België werd de wet ook al gestemd in 1990, maar die bleef tot nu toe een dode letter. Toch zijn de effecten van zo’n rijbewijs met punten, zeker in het begin, niet te verwaarlozen: een daling met 15-20 procent van het aantal verkeersslachtoffers (bron: SWOV, 2012). Na anderhalf jaar ebt dit effect meestal weg, maar volgens politierechter D’Hondt kan dat vermeden worden door juist in die periode opnieuw campagne te voeren, te sensibiliseren, maar ook te controleren en te bestraffen. Volgens politierechter D’Hondt heeft het weinig effect om het rijbewijs met punten enkel in te voeren voor beginnende bestuurders. De grootste winst zal geboekt worden door het puntenrijbewijs in te voeren voor alle automobilisten.
Bron: VAB