BMW verrast met ontwikkeling waterstofauto
BMW heeft verbazing en verwarring gewekt door ineens een waterstofauto te presenteren, terwijl autobouwers massaal voor elektrisch kiezen. De ontwikkeling van meerdere aandrijflijnen zou onbetaalbaar zijn. „We moeten bouwen wat de klant wil en kan gebruiken in zijn omgeving.”
De vorig jaar aangetreden Nederlander Pieter Nota, verantwoordelijk voor de verkopen wereldwijd, maakte de overstap van de raad van bestuur van Philips naar het hoofdkantoor van BMW in München. Daar trad hij toe tot de raad van bestuur van BMW Group en werd hij verantwoordelijk voor de wereldwijde marketing en verkoop van de merken BMW, Mini en Rolls-Royce.
„Als je naar de wereldmarkt kijkt, dan zijn de wensen over de aandrijflijnen lokaal heel verschillend. Het kan heel goed zijn dat in Nederland elektrisch rijden gemeengoed wordt, maar dat men in bijvoorbeeld Rusland kiest voor waterstof vanwege de grotere afstanden. Wij willen flexibel zijn in de aandrijflijnen. Wat de klant wil en kan gebruiken in zijn omgeving, dat moeten we produceren.”
Waterstof én elektrisch
Een nieuwe aandrijflijn ontwikkelen kost miljarden. Is dat terug te verdienen? „Wij denken van wel. Wij draaien een omzet van €100 miljard en hebben in 2018 7% daarvan in R&D geïnvesteerd. Of elektrisch populair wordt, is van zoveel dingen afhankelijk, zoals bijvoorbeeld de infrastructuur en overheidsstimulering. Nederland doet het elektrisch erg goed, Noorwegen is koploper. China heeft nu ook al een heel sterke focus op elektrische mobiliteit en zal op korte termijn de transitie maken in stedelijke gebieden. Er bestaat ook een misverstand. Wij laten een waterstofauto zien en er wordt gezegd dat we elektrisch afzweren. Dat is niet zo. We vinden het heel belangrijk dat we elektrische auto’s
aanbieden. Sterker nog, BMW was pionier in elektrisch rijden. In 2013 kwamen wij al met de full electric BMW i3.”
"Waterstof heeft als voordeel het grote bereik en het snelle tanken."
Ook verbrandingsmotor
Dat roept de vraag op of BMW stopt met de ontwikkeling van de elektrische auto. „Nee, dat doen we niet. In zijn zesde jaar is de BMW i3 nog steeds een uiterst succesvolle auto, in de eerste drie kwartalen van dit jaar steeg de verkoop met bijna 22%. Tot 2023 brengen we 25 geëlektrificeerde modellen op de markt, hebben we gezegd. Maar we hebben ook gezegd dat we blijven investeren in verbrandingsmotoren en ook in waterstof. Waterstof kan bijvoorbeeld een heel mooie oplossing zijn voor de grotere modellen als de X5. Waterstof
heeft als voordeel het grote bereik en het snelle tanken.”
Autonoom rijden
Naast de ontwikkeling van de aandrijflijnen moet BMW natuurlijk ook investeren in autonoom rijden. Ze komen in 2021 met de iNEXT, die tot level 3 autonoom kan rijden. Nota: "Dat is niet volledig zelfstandig, dat is wettelijk nog erg lastig, maar je kunt bijvoorbeeld wel je e-mails lezen. Belangrijk daarbij is dat de veiligheid helemaal goed is. De consument moet kunnen vertrouwen op de techniek."