BOVAG: OV-reizigers willen meer autorijden

bovag huis

In een onderzoek van BOVAG onder 1.185 consumenten, gaf de helft van de OV-reizigers aan voortaan te zullen kiezen voor alternatief vervoer. Daarvan gaat 57 procent meer met de auto reizen. Het gros heeft al een eigen auto, terwijl 1 op de 12 zegt er een te zullen gaan kopen. In absolute aantallen komt dat neer op 175.000 personen.

Lesautolease.nl

— Advertentie —

De Nederlandse autobedrijven realiseerden afgelopen maand op één na de hoogste occasionverkoop ooit, schrijft BOVAG. De vakhandel leverde vorige maand 111.146 gebruikte personenauto’s af

Oude niveau

Als gevolg van de coronamaatregelen werd in april nog een daling van meer dan 26 procent genoteerd, ten opzichte van april 2019 en in maart bedroeg de daling bijna 14 procent. Intussen is de occasionhandel dus weer terug op het oude niveau. 

Grote interesse

Uit het Markteffect-onderzoek van BOVAG blijkt dat 91 procent van de respondenten die vaker met een auto in plaats van het openbaar vervoer willen gaan reizen.  Algemeen BOVAG-voorzitter Han ten Broeke neemt bij de aangesloten autobedrijven een wisselend beeld waar: “Logischerwijs zijn veel mensen nu op zoek naar vormen van individueel vervoer. Dat zien we in de autobranche, maar ook bij de tweewielers. Fietsen, scooters en motoren gaan bij veel verkopers nu als warme broodjes over de toonbank. De bestellingen en afleveringen van nieuwe auto’s haperen momenteel, maar de interesse voor tweedehands voertuigen is erg groot.”

Slimme sloopregeling

“Dat de handel in tweedehands auto’s tussen particulieren onderling in de lift zit, heeft er natuurlijk mee te maken dat een frequente OV-reiziger acuut en tegen zo laag mogelijke kosten de beschikking wil hebben over een alternatief. Als veiligheid, duurzaamheid en comfort even geen rol spelen, kom je natuurlijk al gauw uit bij het goedkope, oude boodschappenwagentje van de buurvrouw, verre neef of onbekende plaatsgenoot via een internetadvertentie”, aldus Ten Broeke. 

“Gelukkig zien we nu ook de professionele verkoop weer op gang komen, hoewel een slimme sloopregeling écht een economische stimulans zou geven en mensen beweegt om een oude, vieze auto in te ruilen voor een veel schoner, zuiniger en veiliger exemplaar. Dat mes snijdt dan dus automatisch aan twee kanten.”