BOVAG pleit voor subsidie op particuliere elektrische auto
De koop van elektrische auto’s moet volgens BOVAG gestimuleerd worden. De autobrancheorganisatie pleit voor het invoeren van een nieuw autobelastingsysteem met een subsidie op de koop van elektrische auto’s voor particulieren.
Op dit moment worden leaserijders al gestimuleerd om voor een elektrische auto te kiezen, door een extra lage bijtelling van slechts 4 procent. Bij particulieren wordt door de autobrancheorganisatie gedacht aan een aankoopsubsidie van 5000 tot 10.000 euro.
Pleit voor één bijtellingstarief
Er bestaan op dit moment verschillende bijtelllingsniveaus voor zuinige, niet elektrische auto’s. Voor auto's met de hoogste CO2-uitstoot geldt 25 procent bijtelling.
Al die verschillende bijtellingsniveaus zijn de BOVAG een doorn in het oog. Ze zouden leiden tot verstoring van de automarkt. De brancheorganisatie pleit daarom voor één uniform tarief van maximaal 21 procent. Alleen voor volledig elektrische auto's zou een lagere bijtelling moeten blijven bestaan, van maximaal 11 procent.
Volgens de BOVAG is het niet nodig om via de bijtelling het gebruik van zuinigere auto's te stimuleren, omdat de EU al steeds strengere CO2-eisen stelt aan nieuwe auto's.
Aanschafbelasting afbouwen
Naast het stimuleren van elektrische auto’s wil de BOVAG ook dat de aanschafbelasting (BPM) wordt afgebouwd. Deze aanschafbelasting leidt namelijk tot prijsverschillen met andere EU-landen.
Een subsidie voor particuliere kopers van elektrische auto's en een afschaffing van de BPM gaat de overheid veel geld kosten. De BOVAG denkt dat de plannen betaald kunnen worden door onder meer de motorrijtuigenbelasting voor dieselauto's zonder roetfilter te verhogen.