Campagne ‘Hou je aan de snelheidslimiet’ van start
Vandaag gaat wederom de campagne ‘Hou je aan de snelheidslimiet’ van start. Deze, vorig jaar zeer succesvol verlopen, campagne richt zich op de bewustwording van automobilisten die in principe van goede wil zijn maar toch harder rijden dan toegestaan.
Focus campagne
Automobilisten rijden regelmatig 10 tot 15 kilometer te hard op 30- en 50-km wegen. Vaak omdat men zich niet bewust is van de eigen- of toegestane snelheid. Zo’n overtreding lijkt onschuldig, maar de risico’s zijn behoorlijk groot. Juist op 30- en 50-km wegen vindt veel interactie plaats met andere, kwetsbare verkeersdeelnemers zoals fietsers en voetgangers.
Campagnebeeld
De campagne maakt gebruik van beelden van de kwetsbaarste verkeersdeelnemers (kinderen en ouderen), in combinatie met een verkeersbord. Uit onderzoek blijkt dat de acceptatie van snelheidsbeperkende maatregelen groter is als de rechtvaardiging voor die maatregel meteen zichtbaar is. Het campagneconcept helpt mensen een handje om zich meer bewust te worden van hun eigen snelheidsgedrag en het naleven van de limiet. De campagne gaat mensen vragen om een ‘Snelheidsweter’ te worden, want ‘een Snelheidsweter kent zijn snelheid beter’. Door vaker op je snelheidsmeter te kijken kun je ongemerkt te hard rijden voorkomen.
Bron: Ministerie I & M