‘Campagne over appen op de weg niet goed’

Het gebruik van de mobiele telefoon leidt af in het verkeer en kan erg gevaarlijk zijn. Toch gebruiken automobilisten nog regelmatig de mobiele telefoon terwijl zij achter het stuur zitten. De campagne ‘Facebook, Twitter en appen… doe je op een P’ is bedacht om dit fenomeen te doen stoppen. Toch zou dit juist averechts werken.

Opleiding tot ADAS-instructeur bij De VerkeersAcademie

— Advertentie —

Apps

Naast Twitter, Facebook en WhatsApp zijn er allerlei andere apps die onderweg om aandacht vragen. Zo bestaat de app ‘Flitsmeister’ die waarschuwt voor dichtbij zijnde flitsers. Hoewel apps dus afleiden worden zo ook veelvuldig ingezet tijdens het rijden.
Verkeerspsychologen zijn bezorgd, omdat de verleiding om op het schermpje te kijken zo wel heel groot wordt, zo is te lezen op de website van RTV Noord-Holland.

Verkeerde campagne

En hoewel de campagne ‘Facebook, Twitter en appen… doe je op een P’ is bedacht door de overheid om mensen niet op de telefoon te laten kijken terwijl zij op de weg rijden, zorgt de campagne er volgens gedragswetenschappers voor dat we juist vaker de telefoon pakken. “Bij het zien van zo'n bord denk je ‘O ja, al weer een tijdje niet op mijn telefoon gekeken. Even checken”, zo zegt gedragswetenschapper Christine Swankhuisen. En ook marketingspecialist Richard Mabelis is het hier mee  eens. “Denk maar eens niet aan een grote blauwe muis. Zie je, je kunt niet anders. En zo werkt het ook bij deze campagne. Denk niet aan je telefoon en je zult aan je telefoon denken en hem pakken.”