CBR maakt excuus aan 76-jarige die 200km voor niets reed

Meine Bruinsma (76) reed vanuit zijn woonplaats Boekelo helemaal naar Rijswijk om duidelijkheid te krijgen over de verlenging van zijn rijbewijs, maar werd daar ‘afgepoeierd’. Het CBR betreurt nu het handelen van de betreffende medewerker en biedt haar excuses aan.

De VerkeersAcademie

— Advertentie —

Halverwege december kwam Bruinsma er, na publicaties in diverse media, achter dat de geldigheidsdatum van zijn rijbewijs 2 januari 2019 aangaf. Vrij laat, geeft de 76-jarige toe. Op 17 december stuurt hij zijn gezondheidsverklaring naar het CBR. Bruinsma heeft geen fysieke klachten, onderneemt nog van alles en ziet zijn goedkeuring als een routineklus. Wanneer hij op 2 januari - de verloopdatum - nog niets gehoord heeft en uren aan de lijn heeft gehangen zonder iemand van het CBR te spreken, gooit de 76-jarige het over een andere boeg; hij stapt in de auto en rijdt naar het hoofdkantoor in Rijswijk. Een ruim twee uur durende trip van zo’n 200 kilometer. “Ik was ten einde raad.”

Afgepoeierd

Zijn moeite wordt niet beloond. “Het was een klein halletje, met één potige mevrouw achter de receptie. Die hoorde me aan en zei; ‘We kunnen niets voor u doen.’ Ik werd daar gewoon een beetje afgepoeierd.” Bruinsma krijgt ook nog eens te horen dat hij eigenlijk helemaal niet meer mag rijden. Want zijn rijbewijs was geldig tót 2 januari, niet tot en met. “Maar dat staat nergens.” Hij rijdt, onverzekerd en extra alert, toch terug naar Boekelo. “Ik laat mijn auto toch niet in Rijswijk staan?!” In de dagen erna laat hij de auto staan en probeert hij het telefonisch nogmaals bij het CBR. Op de vierde dag krijgt hij eindelijk iemand aan de lijn. Met goed nieuws; zijn verklaring is binnen, er wordt haast achter gezet. “18 januari mocht ik weer bellen.” Dat doet hij, en nu sorteert zijn vasthoudendheid effect: eind deze week kan hij bij de gemeente terecht. Tot zijn grote vreugde.

Excuses

Het CBR heeft het snel opgelost. Een compliment waard, toch? Daar denkt Bruinsma anders over. “Ze functioneren als een gesloten bastion. De volstrekte onbereikbaarheid per telefoon, de botte houding als je naar Rijswijk rijdt; werkelijk verschrikkelijk. Daar moet echt wat aan veranderen.” Het CBR heeft gisteren - na het lezen van dit verhaal in de Stentor - erkend dat het ‘hier duidelijk niet goed is gegaan’. “Ook in deze drukke tijd waarin we helaas niet iedereen stante pede kunnen helpen, is het de toon die de muziek maakt. We gaan contact opnemen om onze excuses aan te bieden”, aldus woordvoerder Nathalie Dingeldein.

 

Meer via »