Column: het theorie-examen is feitelijk gehackt. CBR, neem je verantwoordelijkheid!

Er is iets grondig mis met de theorie-examens in Nederland. Terwijl veel professionele rijscholen moeite blijven doen om de theoriekennis goed en gedegen over te brengen, stoomt een toenemend aantal malafide turbotheoriescholen hun leerlingen in een paar uur met succes klaar voor het CBR-examen.

Lesautolease.nl

— Advertentie —

Met aangeleerde trucjes slagen kandidaten vaak dezelfde middag nog, foutloos. Dat kan omdat het theorie-examen volkomen doorzichtig blijkt, niet goed beveiligd is en helemaal niet meer past bij de eisen van deze tijd. Het theorie-examen zit vol met standaard vraag/antwoord formules, die inmiddels allemaal zijn gehackt. 

Het CBR draagt de (door de overheid gedelegeerde) verantwoordelijkheid voor de opzet en het afnemen van de theorie-examens. Ditzelfde CBR geeft toe op de hoogte te zijn van de inmiddels wijd verbreide frauduleuze praktijk. En wat doet dat CBR: wegkijken.

Onzin-argumentatie van het CBR

De bestaansreden van het CBR ligt in: verkeersveiligheid bewaken en bevorderen. Hun kerntaken zijn: de kwaliteit van de verkeerstheorie up-to-date houden en de persoonlijke kennis van aspirant verkeersdeelnemers op dit vlak controleren d.m.v. examens. Door het gebruik van gedateerde examenmethodieken en de onwil om misbruik tegen te gaan, negeert het CBR haar verantwoordelijkheid volledig. Het CBR geeft openlijk toe dat ze er niets aan kunnen doen ; dit is echt een brevet van onvermogen.

Broodroof

Met deze houding keurt het CBR stilzwijgend de komst van duizenden “nitwitten” op de weg goed. Mensen die niet gehinderd door enige verkeerskennis volledig kunnen deelnemen aan het verkeer, met alle gevolgen van dien. Maar daarnaast pleegt het CBR hiermee pure broodroof. Want al die rijscholen die hun stinkende best doen om hun leerlingen de vereiste kennis (volgens EU-richtlijnen) bij te brengen, zien diezelfde leerlingen vaak zomaar vertrekken; naar de frauduleuze methode met de minste weerstand. 

CBR monopolist

Het CBR voelt zich als monopolist niet verantwoordelijk en wijst naar de verantwoordelijkheid van de rijschoolbranche. Leest u de vorige zin langzaam nog eens. Dit kan niet waar zijn... Juist het CBR, als examinator, is verantwoordelijk, als enige! Het is hun taak om de kennis van het verkeer bij individuen te checken en zodoende een veilige verkeersdeelname te kunnen garanderen.

Zolang de politiek het CBR niet wijst op haar kerntaak en hieraan voorwaarden stelt, zal de rijschoolbranche verder afglijden naar beneden en zullen op termijn de doelstellingen m.b.t. de bijdrage aan de verkeersveiligheid moeten worden bijgesteld.

Verplichte theorie-opleiding

Er zijn diverse alternatieven om de theoretische kennis van het verkeer in het belang van de verkeersveiligheid te verankeren in de rijopleiding.

  • Verleng de rijexamentijd of toets en laat de rijexaminator de theoretische kennis testen.
  • Verplicht het volgen van een theorie-opleiding, zonder een officieel examen. Denk hierbij aan het controle- en sanctiesysteem zoals bij de ‘Verplichte Nascholing Code 95’ voor beroepschauffeurs.

Het is niet alleen aanzienlijk goedkoper, het geeft ook minder administratieve lasten en draagt bij aan de verkeersveiligheid. Politiek, wijs het CBR op haar verantwoordelijkheid. En CBR, doe iets!