De Nederlandse rijschoolbranche doet het zo slecht nog niet
Op 14 en 15 november vond in Berlijn het vijfde Rij-instructeurscongres plaats. Met bijna 1700 deelnemers en een kleine 70 standhouders is dit de grootste beurs voor rijscholen in Duitsland. Ook vanuit Nederland was er een afvaardiging bestaande uit de bedrijven Peter Claassen, VekaBest, De VerkeersAcademie, Lesautoverhuur en Dation.
Wouter Eijkelkamp van Dation had een gericht doel met het bezoek aan dit congres. "We wilden ons oriënteren op de Duitse markt en kijken welke zaken we Nederland kunnen leren van de Duitse rijopleiding en regelgeving."
Eijkelkamp kan de Duitse rijschoolbranche nu mooi naast de Nederlandse leggen. Het grootste verschil zit het hem in de theorie. Eijkelkamp daarover: "De theoretische opleiding in Duitsland wordt veel zwaarder ingezet (21 verplichte lesuren volgen), waardoor de praktijk meer aansluit op waar de leerling ook theoretisch mee bezig is." De praktijkopleiding kent in tegenstelling tot in Nederland verplichte onderdelen. "Nacht (rijden in donker) en snelwegrijden zijn verplichte praktijkuren."
Zwart werken wordt aangepakt
In Nederland kennen we de Rijopleiding in Stappen als gestructureerde rijopleiding. In Duitsland werkt iedereen met een goede structuur, aldus Eijkelkamp: "De structuur in de theorie- en praktijkopleiding. Er wordt heel duidelijk met een effectief stappenplan gewerkt." Met die structuur wordt zwart werken voorkomen. Maar daar hebben ze in Duitsland nog meer oplossingen voor, volgens Eijkelkamp: "Leerlingen moeten een handtekening zetten (digitaal) per afgenomen rijles. Ook door deze maatregel wordt fraude en zwartrijden tegengegaan."
De opleiding tot rij-instructeur
Gijs Kantelberg van De VerkeersAcademie was met Wouter Eijkelkamp in Berlijn. Hij had interesse in hoe de de opleiding tot rij-instructeur in Duitsland is geregeld. Daar gaat men 10 maanden fulltime naar school. Die tijd is eigenlijk ook in Nederland nodig, aldus Kantelberg. "Een rij-instructeur in Nederland moet hetzelfde kennen als een rij-instructeur in Duitsland. Alleen door concurrentie kan de opleiding niet langer gemaakt worden. We bieden al de meest complete opleiding. Nog meer uitbreiding is helaas niet mogelijk. Met bijscholingen proberen we alsnog die extra informatie te delen, zoals op het gebied van angsten en gedragsstoornissen."
Duitse UWV
In Duitsland zijn er weinig mensen die zelf de opleiding tot rij-instructeur hoeven te betalen, zo vertelt Kantelberg: "Het Arbeitsamt (het Duitse UWV) betaalt voor 70% van de nieuwe instructeurs de opleiding. Ook voor arbeidsgehandicapten en mensen van Defensie wordt de opleiding betaald. Slechts een enkeling betaalt de opleiding zelf."
In Nederland wordt veel geklaagd over de lesprijs. Terecht, zo meent Kantelberg. "Maar ik was verbaasd toen ik hoorde dat de duurste rijschool nog geen 33 euro per drie kwartier berekent. Da's 43 euro per uur."

Beursimpressie
Op de beurs van het congres waren veel Duitse collega's van VekaBest. Opvallend is dat uitgevers in Duitsland een breed pakket aanbieden van lesmateriaal, software, rijsimulatoren en andere toebehoren.
Mercedes Benz toonde een simulator waarbij je kon ervaren hoe het is om in een zelfsturende auto te rijden.
De luxere automerken laten, ondanks de relatief lage lesprijzen, ook van zich horen op de beurs. Hetzelfde geldt voor de Duitse ANWB met hun kantelsimulator.

