Deze 7 grote fileknooppunten kunnen nu alsnog worden aangepakt

Door de nieuwe maatregelen die het kabinet deze week heeft genomen om de stikstofuitstoot te verminderen, kunnen zeven grote infrastructurele projecten alsnog doorgaan. Veel projecten dreigden niet door te gaan, omdat het stikstofprobleem roet in het eten gooide.
Nu de uitstoot van stikstof wordt verminderd, door onder andere de maximumsnelheid te verlagen, is er weer ruimte voor deze projecten.
Het gaat onder meer om de verbreding van de Ring Utrecht (Amelisweerd), de vernieuwing van knooppunt Hoevelaken en de verbreding van de A27 Houten-Hooipolder.
Hoofdpijndossier Utrecht
In Utrecht breken ze al langer het hoofd over de drukte op de ring. De veelbesproken verbreding van de A12/A27 bij Utrecht (Amelisweerd) ging afgelopen zomer voorlopig van tafel. Het ministerie van Infrastructuur had toestemming gegeven voor het project, maar de Raad van State vernietigde dat besluit. In Utrecht zijn nu de volgende plannen:
De Ring Utrecht (A27/ A12): hier komen onder meer extra rijstroken
Knooppunt Hoevelaken ( A28/A1): Rijkswaterstaat pakt het knooppunt zelf aan en gaat ook wegen verbreden die erop uitkomen: tussen Bunschoten en Barneveld en tussen Nijkerk en Leusden.
A27 Houten-Hooipolder: verbreding met extra rij- en spitsstroken.
Er wordt met gemengde gevoelens gereageerd op de verbreding bij natuurgebied Amelisweerd. Zo noemt Milieudefensie tegen RTV Utrecht, het verlagen van de maximumsnelheid een goed begin, maar is verder niet tevreden over de stikstofmaatregelen. "Het kabinet kiest weer voor meer asfalt, bijvoorbeeld op de ring Utrecht bij Amelisweerd. Dat is slecht voor de natuur en daar wordt het verkeer ook niet duurzamer, veiliger, gezonder en goedkoper van."
Andere knooppunten die worden aangepakt
A6 Almere-Lelystad: wegverbreding naar 3 rijstroken.
A4 bij Den Haag: onder meer extra rijstroken en aanpak knooppunt Ypenburg.
A58 Tilburg-Eindhoven: verbreding naar 3 rijstroken.
A58 tussen de knooppunten Annabosch en Galder: verbreding naar 3 rijstroken.