Dit moeten jonge bestuurders weten over het afsluiten van een autoverzekering

Veel rijbewijs-kandidaten gaan op zoek naar een auto na het behalen van hun rijbewijs. Jongeren moeten rekening houden met een aantal belangrijke aspecten van een autoverzekering. Wij zetten de grootste misverstanden op een rij.

Opleiding tot ADAS-instructeur bij De VerkeersAcademie

— Advertentie —

Iedere autobezitter is verplicht een verzekering af te sluiten. Het is slim je goed te verdiepen in deze schadeverzekering.

Misverstand 1 – wie heeft de meeste schadevrije jaren?

Sommige jongeren kiezen ervoor om de verzekering op naam van iemand anders te zetten in verband met reeds opgebouwde schadevrije jaren. Bedenk hierbij wel dat je zelf niets kunt opbouwen en je kunt problemen ondervinden met de verzekeraar.. Zodra jij de hoofdbestuurder bent, is het niet de bedoeling dat de verzekering op naam van jouw vader op moeder staat. Daarom is het raadzaam om de verzekering op je eigen naam te zetten. 

Misverstand 2 - Volledig casco is altijd de beste keuze

Een all-risk verzekering wordt meestal afgesloten bij auto's tot vijf jaar oud. Daarna is de waarde van je wagen zo gedaald dat het zonde is om te betalen voor all-risk. Veel verzekeraars vergoeden namelijk alleen de nieuwwaarde als je auto in het eerste jaar wordt gestolen of total loss wordt verklaard. Daarna wordt de dagwaarde vergoed; het bedrag wat de auto op dat moment waard is.

Voor je oude roestige bolide kun je dus beter alleen een verplichte WA-verzekering afsluiten. Die vergoedt de schade die je met je auto aan anderen veroorzaakt. Wil je iets meer zekerheid, kies dan voor beperkt casco. Dan is schade door diefstal, brand, ruitbreuk, storm, hagel of een aanrijding met een dier ook gedekt. Beperkt casco wordt meestal aangeraden voor auto's tot acht jaar oud.

Misverstand 3 – meer kilometers, hogere kosten

Sommige verzekeraars gaan ervan uit dat je een hoger risico hebt op schade, zodra je meer kilometers maakt. De ANWB, Centraal Beheer en Reaal kijken naar bijvoorbeeld niet naar. 

Er zijn zelfs verzekeringen die andersom redeneren. Voor de WA- en beperkt cascoverzekeringen van Route Mobiel en Zelf geldt nu nog: hoe lager het aantal kilometers dat je jaarlijks maakt, des te hóger de premie. ,,De gedachte hierachter is dat een bestuurder die minder kilometers maakt, vaak ook minder geroutineerd is in het gebruik van zijn voertuig, waardoor hij meer met zijn auto bezig is dan met het verkeer", zegt Hidde Kuik van VIVAT Verzekeringen, dat beide labels voert. Maar dat blijkt in praktijk niet te kloppen. ,,In het tweede kwartaal laten Zelf en Route Mobiel het fenomeen van hogere premies bij minder kilometers los. Het aantal gereden kilometers blijkt geen betrouwbare factor om de premie op te baseren,'' zegt Kuik.

Misverstand 4: De berekening van de schadevrije jaren

Het aantal schadevrije jaren is niet gelijk aan het aantal jaren dat je geen schade hebt veroorzaakt. Volgens brancheorganisatie voor tussenpersonen Adfiz schatten veel automobilisten hun schadevrije jaren te hoog in. De automobilist denkt namelijk dat het aantal schadevrije jaren gelijk staat aan het aantal jaren waarin hij geen schade heeft veroorzaakt. Dat klopt niet.

Alleen de jaren waarin je op je eigen naam bent verzekerd, tellen mee als schadevrije jaren. Als je in een leaseauto van de zaak rijdt of als je drie jaar geen motorrijtuig hebt verzekerd op eigen naam, dan vervallen al je eerder opgebouwde jaren. Bovendien gaan er bij schade meteen vijf schadevrije jaren af, terwijl je elk jaar zonder schade maar één jaar opbouwt. Je kunt dus in de min staan, tot maximaal 5 jaar. Ook tellen de jaren na 15 jaar niet meer mee.

Dit misverstand kan heel vervelend uitpakken. Als een automobilist van verzekeraar wisselt of een nieuwe verzekering sluit, geeft hij door onwetendheid te veel schadevrije jaren op. Hierdoor krijgt hij een lagere premie dan waar hij recht op heeft. Een nieuwe verzekeraar doet er soms wel een half jaar over om het werkelijke aantal schadevrije jaren te achterhalen. Hierdoor kun je achteraf met een hele vervelende rekening worden geconfronteerd, meldt DeOndernemer. ,,Het is slim om je schadevrije jaren te achterhalen voordat je een nieuwe verzekering afsluit,'' zegt Peggy van der Smitte van Adfiz.

Misverstand 5: Met een no-claim beschermer behoud je je schadevrije jaren

Was dat maar waar. Met een no-claimbeschermer kun je elk jaar één keer schade claimen, zonder dat je premie omhoog gaat. Maar je verliest helaas wel je schadevrije jaren. Dat is vooral problematisch als je wil overstappen. De andere verzekeraar neemt de door de no-claim verzekering beschermde korting niet over, maar kijkt alleen naar de opgebouwde schadevrije jaren. De nieuwe premie kan daardoor veel hoger uitvallen. Kortom, met een no-claimverzekering hebben consumenten minder vrijheid om over te stappen. De no-claimbeschermer wordt dan ook steeds zeldzamer.

Misverstand 6: Autoverzekering is altijd duur

Een autoverzekering is geen goedkope verzekering. Maar er zijn trucs om je premie omlaag te brengen. De belangrijkste is: vergelijken loont! Want het prijsverschil tussen autoverzekeringen is groot. Een aantal jaar geleden berekende HoyHoy dat sommige autoverzekeraars bijna het drievoudige aan premies rekenen vergeleken met hun concurrenten.