Eerste onbeveiligde spoorovergang afgesloten met betonblokken
ProRail heeft vanmorgen voor het eerst een gevaarlijke onbewaakte overweg afgesloten met betonblokken. De spoorovergang ligt in Lunteren aan de Mijlerweg. Prorail kondigde al eerder aan niet te willen wachten op besluitvorming. Meer locatie zullen volgen, laat Prorail weten.
ProRail wil de afzetting met betonblokken inzetten op plekken waar de gesprekken al jaren lopen en in een impasse verkeren. Eringa: „Op die locaties is het goed een breekijzer in te zetten om onveilige situaties proactief te laten verdwijnen”. Over de overweg aan de Mijlerweg in Lunteren is ProRail al jaren in gesprek met betrokken partijen, waaronder de gemeente en omwonenden. Iedereen is op de hoogte gebracht van de afsluiting. Er is een beveiligde overweg vlak in de buurt waar verkeer gebruik van kan maken. ProRail gaat ook de onbewaakte overweg op de Zandkamp in Lunteren opheffen.
Onbewaakte overwegen moeten verdwijnen
Daarnaast wil ProRail het middel ook op andere locaties inzetten, zodra er een overeenkomst is met belanghebbenden. „Dan sluiten we deze overweg direct af in voorbereiding op definitieve opheffing. Belangrijkste reden is dat we niet pas in actie willen komen als er weer een ongeval is gebeurd.” Ook in Groningen maakt de spoorbeheerder haast. „We zijn samen met provincie, gemeenten en ministerie dichtbij een akkoord over de aanpak van vijftien overwegen. Het gaat nu hard. Alle openbare onbewaakte overwegen moeten verdwijnen.”
NABO niet meer van deze tijd
Het Nederlandse spoorwegnet telt ruim 2.350 overwegen, waarvan ruim 1.900 openbaar toegankelijk zijn voor alle weggebruikers. Het overgrote deel daarvan is beveiligd met bellen, lichtsignalen en spoorbomen. De ruim honderd Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO) worden alleen aangegeven met Andreaskruis en schrikhekken. Daar moeten mensen zelf alert zijn op een naderende trein.
„Dat maakt deze overwegen, zeker als ze op makkelijk toegankelijk terrein liggen, levensgevaarlijk. Want het verkeer neemt toe en treinen rijden steeds frequenter en sneller. De NABO is niet meer van deze tijd. Vele liggen ook in een landelijke omgeving, waarin mensen niet bedacht zijn op plotseling naderende treinen. Er vallen jaarlijks gemiddeld twee doden, dagelijks vinden bijna-ongelukken plaats”, aldus Eringa.