Elektrische auto pas na 700.000 kilometer groener dan auto op benzine
Elektrische auto's zijn beter voor het milieu dan auto's op benzine, maar het omslagpunt ligt veel hoger dan gedacht. Dat blijkt uit berekeningen van een professor van de universiteit van Luik.
De professor ging daarbij uit van de huidige staat van de elektriciteitsproductie, die slechts voor een klein deel op 'groene’ wijze tot stand komt. Ook de productie van elektrische auto’s en hun accu's is meegenomen.
.Groener na 697.612 kilometer
Op dit moment zou een elektrische auto van 60 kilowattuur (kWh) die 20 kilowattuur per 100 kilometer verbruikt exact 697.612 km moeten afleggen voor deze groener is dan een gemiddelde benzineauto die zes liter per 100 kilometer verbruikt. Dat meldt website Autogids.be.
Wetenschappelijk kader
De berekening werd uitgevoerd door professor Damien Ernst, specialist in energievraagstukken aan de universiteit van Luik, op verzoek van het RTBF-programma Auto Mobile. De professor heeft wetenschappelijke literatuur gebruikt om de verschillende variabelen te bepalen.
We noemen enkele elementen: de energie die het kost om de accu's te maken: 18.696 kg CO2. Het Europees gemiddelde van CO2-emissies per kWh: 11 kg CO2/100 km en de CO2-uitstoot van het benzinevoertuig: 13,68 kg CO2/100 km.
Schoner met groene energie
Dat leidt uiteindelijk tot deze afstand van bijna 700.000 kilometer voordat de elektrische auto milieuvriendelijker is dan een auto met een benzinemotor. Echter: wanneer de elektriciteit honderd procent 'groen’ is, is de elektrische auto al na slechts 30.000 tot 40.000 kilometer schoner dan een gemiddelde benzineauto