Geen stresskippen maar stresshanen
Volgens een Duits onderzoek laten mannen zich in het verkeer veel meer dan vrouwen beïnvloeden door stress. Mannen lopen door hun rijstijl een groter risico om in een stressvolle situatie te belanden.
Tijdsdruk, hectische en drukke wegen veroorzaken stress. Vooral tijdens de spits. Iedereen met een beetje zelfreflectie beseft dat ook hij/zij door stress beïnvloed wordt tijdens het besturen van een motorvoertuig. Het ‘Institut für Rechts- und Verkehrsmedizin’ van de universiteit van Heidelberg heeft in opdracht van de ADAC onderzocht en vastgesteld dat de perceptie van stress en het omgaan met stress erg verschilt van mens tot mens. Uit het onderzoek kwamen 5 verschillende ‘stresstypen’ naar voren.
Mannen meer beïnvloed door stress
Een eerste belangrijke conclusie uit het onderzoek is dat mannen veel meer beïnvloed worden door stress dan vrouwen. Gemiddeld genomen typeert de mannelijke rijstijl zich meer als ‘sportief’ en ‘agressief’ met meer stress als gevolg. Vrouwen rijden defensiever en lopen daardoor minder risico om in een stressvolle situatie te belanden.
In de groep ‘verantwoordelijke bestuurder’ vormen vrouwen met 56 procent de meerderheid. In de groepen ‘confronterende bestuurder’ en ‘vermeende alleskunner’ zitten duidelijk meer mannen: 70 procent resp. 56 procent.
Bij de groep ‘vermeende alleskunner’ is overmoed het belangrijkste veiligheidsrisico. Voor de groep ‘confronterende bestuurder’ is dat de snelle, agressieve en hoog-risico rijstijl.
Cliché van slecht rijdende vrouw
Het cliché van de slecht rijdende vrouw wordt volgens het onderzoek vooral veroorzaakt doordat vrouwen zijn oververtegenwoordigd in de groep ‘onzekere bestuurder’. Deze groep vormt echter slechts 14,3 procent van alle bestuurders.
Positief effect rijtraining en -ervaring
Verder kwam uit het onderzoek naar voren dat rijtrainingen (voor gevorderden) en rijervaring een positief effect hebben op de individuele rijstijl en op de omgang met stress in het verkeer.
Stresstypen
- De overbezorgde (7,1%)
Deze bestuurder is in de regel ouder dan 50 jaar, leert van zijn fouten en is zelfkritisch. Hij kijkt liever een paar keer extra voordat hij een beslissing neemt.
- De onzekere (14,3%)
Deze bestuurder schat zichzelf als onervaren in, is weinig geoefend en mijdt daarom lastige situaties. Verder sluit deze bestuurder de ogen voor zijn tekortkomingen.
- De verantwoordelijke (26,6%)
Deze bestuurder is sterk in zelfreflectie en leert van zijn fouten. Het is een bestuurder met een vooruitziende blik die goed anticipeert.
- De vermeende alleskunner (32,1%)
Deze bestuurder heeft veel rijervaring, gelooft dat hij alles kan en heeft nauwelijks zelfreflectie. Ook staat hij weinig open voor veranderingen, zoals het aanpassen van zijn rijstijl om daarmee brandstof te besparen.
- De confronterende bestuurder (17,9%)
Deze bestuurder heeft een snelle en agressieve rijstijl. Hij probeert zijn (vermeende) rechten af te dwingen door gebruik te maken van claxon, knipperende lichten en handgebaren. Hij heeft geen oog voor andere weggebruikers