Gevaar door cruisecontrol
Vooral op plaatsen met trajectcontrole levert het gebruik van de cruisecontrol vaak gevaarlijke situaties op. Op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht, bijvoorbeeld, gaat het vaak bijna mis.
De Vereniging Auto van de Zaak, die de belangen behartigt van één miljoen leaserijders, heeft dat vastgesteld na meldingen van leden. “Vooral zakelijke bestuurders kiezen voor een auto met cruisecontrol, waarmee een bepaalde snelheid kan worden ingesteld”, zegt voorzitter Martin Huisman. “Het wordt vooral aangezet op trajecten waar de pakkans voor te hard rijden bijna 100% is, zoals op de A2. Als je 50.000 kilometer of meer rijdt, scheelt dat honderden euro’s per jaar.”
Treintjes
Omdat op dat deel van de A2 maar 100 km/u gereden mag worden, stellen veel berijders de cruisecontrol in op 100 tot 105 km/u. Op de drie rechterrijstroken ontstaan er daardoor ’treintjes’. “Levensgevaarlijk, want doordat iedereen vlak achter elkaar rijdt met (bijna) dezelfde snelheid ontstaan er dagelijks gevaarlijke situaties en bijna-ongevallen. Omdat we veel klachten binnenkregen hielden we een peiling onder een paar duizend rijders die het bevestigden”, aldus Huisman.
In België werd het gebruik van de cruisecontrol op sommige plaatsen al eerder verboden om deze reden. “Wij pleiten voor de Amerikaanse methode, waarbij je ook rechts mag inhalen zolang je maar op je eigen rijstrook blijft rijden”, stelt Huisman. “Maar eigenlijk is de oplossing heel simpel. Bij het verhogen van de maximumsnelheid naar 130 km/u worden alle vijf de beschikbare rijstroken gebruikt en lost het probleem zich vanzelf op.”
Geen verbod
In ons land bestaat geen verbod op het gebruik van cruisecontrol. Volgens het Openbaar Ministerie is dat mede ook omdat handhaving ervan niet of nauwelijks mogelijk is. Bovendien zorgen nieuwe systemen, zoals ‘adaptive cruisecontrol’ dat auto’s op een veilige volgafstand van elkaar blijven.
Vooralsnog roept Auto van de Zaak automobilisten op voorzichtig te zijn met het gebruik van de snelheidsregelaar op drukke weggedeelten en met name op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam. Ook is een brief gestuurd naar minister Schultz (Infrastructuur en Milieu) waarin het probleem wordt aangekaart.
Bron: Telegraaf