Handmatig inschakelen van verlichting snelweg kost tonnen

Het uitzetten van de verlichting langs snelwegen kost vooralsnog meer dan het oplevert. Rijkswaterstaat is tonnen kwijt aan het handmatig inschakelen van verlichting bij wegwerkzaamheden.

Lesautolease.nl

— Advertentie —

Dit blijkt uit documenten die in bezit van het AD.

De bezuinigingsmaatregel schoot veel automobilisten in het verkeerde keelgat. Ze klaagden over onveiligheid op de onverlichte snelwegen.

Het uitzetten van de verlichting bij dertig snelwegen moet miljoenen besparen, maar blijkt nu een kostenpost: de opbrengsten zijn 0,6 miljoen euro per jaar, maar de dienst is nu 2 miljoen euro per jaar kwijt om de verlichting op plekken met wegwerkzaamheden wél aan te laten. Dat moet langs veel wegen ter plaatse gebeuren door een aannemer, die hiervoor veel geld vraagt.

Rekeningen lopen op

De problemen doen zich ook voor bij grote ongevallen. Voor de veiligheid van hulpverleners moet ook op die momenten het licht aan. Maar volgens Rijkswaterstaat lopen de rekeningen van de aannemers voor die klussen eveneens flink op. De dienst wil de dure aannemers ontlopen door alle verlichting vanuit verkeerscentrales aan- en uit te zetten. Daarvoor is nieuwe apparatuur nodig. De automatische bediening van de verlichting is uiterlijk juni dit jaar beschikbaar.

Rijkswaterstaat wist maanden van tevoren dat de bezuinigingsmaatregel in het water kon vallen. Op 14 mei 2013 noemt een ambtenaar het een reële kans, dat 'handmatig inschakelen bij wegwerkzaamheden meer kost dan de besparing opbrengt'.

Rijkswaterstaat zet toch door en in september blijkt inderdaad dat aannemers veel geld vragen. De kosten zijn minimaal 2 miljoen per jaar. ”Dat is een veelvoud van het bedrag dat per jaar bespaard wordt met het uitzetten van de verlichting”, schrijft hoofdingenieur-directeur Peter Struijk op 10 september.

Op ongeveer de helft van de snelwegen waar 's nachts de lampen uitgaan, speelt het probleem. Rijkswaterstaat kan daar niet op afstand op een klein traject tijdelijk de lampen aanzetten. Daar moeten aannemers het doen.

Een woordvoerster van Rijkswaterstaat, die de problemen bevestigt,  benadrukt dat na aanschaf van nieuwe apparatuur er wel geld wordt bespaard. “De kosten die aannemers rekenen zijn een tijdelijke tegenvaller.”

Rijkswaterstaat heeft niet overwogen de maatregel terug te draaien, nu deze meer kost dan die oplevert. De dienst neemt haar verlies. “Terugdraaien zou verwarrend zijn voor automobilisten. Vanaf de zomer zouden de lampen dan weer uit kunnen. Dat geeft een onduidelijk beeld.”

ANWB snapt plannen niet meer

De ANWB was kritisch over de maatregel het licht op dertig snelwegen uit te doen en snapt nu weinig meer van de plannen. “Het lijkt me vreemd dat je deze bezuinigingsmaatregel doorzet, als je van tevoren al weet dat het juist méér gaat kosten”, aldus woordvoerder Henk Zwijnenburg. “Het lijkt logischer om eerst de technologie te regelen.”

Het versoberen van de verlichting zou tot en met 2020 bijna 34 miljoen euro moeten opleveren.

Bron: AD