Het einde van de VAR en de bizarre gevolgen voor rijinstructeurs
Per 1 mei 2016 wordt de VAR afgeschaft en voor ondernemers gaat er veel veranderen. Zowel rijschoolhouders als zzp’ers moeten zich flink aanpassen en de eisen van de belastingdienst lijken voor de rijschoolbranche niet uitvoerbaar.
Binnenkort ligt de aangekondigde brief van Staatssecretaris Eric Wiebes bij zzp’ers in de brievenbus. De brief bevat essentiële informatie over de toekomst van zzp’ers en hun opdrachtgevers. De manier waarop de belastingdienst bepaalt wie een echte zelfstandige en wie een schijnzelfstandige is, gaat op de schop. En met de brief zou Wiebes alle onrust daarover onder zzp'ers wegnemen.
Wat gaat er per 1 mei veranderen?
De VAR, waarmee zzp’ers hun opdrachtgever konden vrijwaren van sociale premies, wordt afgeschaft. Er komen nu zogenaamde 'modelcontracten' en als je je aan zo'n contract houdt, zitten zzp'er en opdrachtgever goed. Als je ervan afwijkt, moeten beiden met terugwerkende kracht premies betalen.
Geen regels en instructies voor zzp’ers
Het modelcontract krijgt momenteel veel kritiek omdat ondernemers het ‘vaag’ vinden en de nieuwe regeling roept steeds meer vragen op. Vanaf 1 mei 2016 mogen opdrachtgevers geen ‘instructies en regels’ vaststellen en er mag geen gezagsverhouding zijn tussen een rijschoolhouder (franchisegever) en zzp’er (franchisenemer). Is dat wel van toepassing, dan wordt dat gezien als schijnzelfstandigheid.
Geen rijlessen meer inplannen
Het inplannen van rijlessen voor een zzp’er is een vorm van “instructie”, aangezien hij zich aan bepaalde werktijden moet houden. Zodra de zzp’er een jasje aan heeft met het logo van de rijschool, wordt dat gezien als een gezagsverhouding. Daarnaast moet een echte zzp’er zijn eigen spullen verzorgen in de toekomst. Daarbij zijn de leskaarten van de rijschool dus ook uit den boze. Voor je het weet wijk je af van de regels en ben je toch ineens een werknemer.
FAM maakt zich zorgen
De FAM maakt zich zorgen over de nieuwe modelovereenkomst en voert uitgebreide gesprekken met de belastingdienst. Binnen de rijschoolbranche wordt het tamelijk lastig om de zzp’er de eigen agenda te laten beheren, zodra leerlingen aangeven te willen lessen. Daarnaast hebben zzp’ers belang bij het uitbesteden van ‘planning werkzaamheden’ omdat ze zich willen focussen op het geven van rijles en niet de hele dag bereikbaar willen zijn voor telefoontjes van leerlingen.
De rijschoolbranche krijgt een jaar de tijd om te werken aan een passende overeenkomst die voor alle partijen uitvoerbaar is. De verwachting is dat de passende modelovereenkomst voor september 2016 gereed wordt gemaakt.