Hoe Verkeersschool Weber een succesvol Youtube-kanaal kreeg

weber

Merlin Weber, van Verkeersschool Weber geeft al 36 jaar rijles. Hij zocht (en vond) een manier waarop hij de jeugd beter kon bereiken. "Jongeren van deze tijd lezen niet de lesboeken die ze kregen aangeboden, dus moest het op een andere manier." Nu heeft hij een goedlopend Youtube kanaal.

Opleiding tot ADAS-instructeur bij De VerkeersAcademie

— Advertentie —

Zo'n drie jaar is Weber met zijn youtubekanaal gestart, dat begon als een uit de hand gelopen hobby. " Op mijn kanaal maak ik video’s over auto- en motorrijles om mensen te kunnen helpen en het visueel te maken. Jongeren van deze tijd lezen niet de lesboeken die ze kregen aangeboden, dus moest het op een andere manier."

Populair

Merlin Weber (57) heeft zijn verkeersschool samen met zijn vrouw Miranda. "Mijn vader is de rijschool begonnen en ik ben na mijn vwo ook in het bedrijf gaan werken omdat het toen slechter met de gezondheid van mijn vader ging." De verkeersschool zit gevestigd in Veghel. "Wij geven auto- en motorrijles (KNMV-instructeur) en theorieles."

Het kanaal begon goed te lopen. " Beelden spreken voor zich en het boeit jongelui net iets meer. Er zijn zelfs rijinstructeurs die mijn video’s gebruiken of ze op hun website zetten. Vorig jaar werd ik gebeld door een bedrijf dat voor het MBO examens maakt of ze een stuk mochten gebruiken uit een van mijn video’s", zegt Weber. "Ik heb nu bijna 21 duizend volgers en dat moeten er ongeveer honderdduizend worden binnen 5 jaar."

Weber: 'Sociale media is een krachtig middel om de doelgroep te bereiken'

Bekende Nederlanders

Een slimme zet van Weber is het inzetten van BN'ers. "We hebben inmiddels diverse bekende Nederlanders op les gehad. Zo zijn Theo Maassen, Giel de Winter (Stuk TV) en Gio Latooy (Vlogger) al langs geweest." 

Zo is aflevering 192 - Rijexamen met Handicap bijvoorbeeld met Giel de Winter. "Ik heb momenteel Gio Latooy op motorrijles, zodra Gio of ik iets post op Instagram of YouTube dan zie je ook de effecten daarvan terug. Jongelui weten precies wanneer hij komt en dan staat het hier vol met mensen."

Krachtig middel

Weber ziet sociale media als een krachtig middel. "Bijna alles is tegenwoordig digitaal. De mensen die kijken komen niet alleen uit Nederland maar ook uit België en Duitsland." Hij kan online precies bijhouden wat er gekeken worden, waar en wanneer. Zo bepaalt hij wat populair is en waar vraag naar is. 

Zo houdt Weber feeling met zijn doelgroep.  "Je kan op het medium contact houden met je volgers en goed communiceren, zodat je precies weet wat er speelt." Maar bovenal vindt hij het ontzettend leuk om te doen. En dat is te zien.