IBKI waarschuwt voor ‘toneelstukje’

In een eerder artikel werd aangegeven dat veel rijinstructeurs geen meerwaarde zien in de huidige praktijkbegeleiding. Sinds 2011 is de slagingskans gedaald van 90 procent naar amper 60 procent. Een aanzienlijk verschil. Tegenstanders van de praktijkbegeleiding reppen van zakkenvullerij door het IBKI. Het IBKI bijt nu van zich af.

Lesautolease.nl

— Advertentie —

“Wat in elk geval duidelijk is, is dat een ingestudeerd toneelstukje met een standaardlesplan niet goed werkt. IBKI beoordeelt altijd een op de leerling toegespitste les, waarbij de dagelijkse beroepspraktijk aan de orde komt.”

Toneelstukje

In deze bewoordingen en met de publicatie van de resultaten van de praktijkbegeleidingen 1, 2 en 3 (periode 2011 – 2016) probeert het IBKI nu van zich af te bijten. Het IBKI wil hiermee aantonen dat het instuderen van een toneelstukje niet werkt. "Uit reacties van rijinstructeurs tijdens ‘IBKI on Tour’ blijkt echter dat veel opleiders nog vasthouden aan het trainen van een heel uitgewerkt lesplan”, aldus het IBKI. Ondanks herhaaldelijke oproepen vanuit brancheorganisaties, opleidingsinstituten en het IBKI blijven de standaard lesplannen hardnekkig rondzwerven. 

Sterke daling

Het IBKI kan de daling van de afgelopen periode deels verklaren. “In 2011 en 2012 telde praktijkbegeleiding 1 namelijk meteen mee voor het verlengen van de instructiebevoegdheid. Dit zorgde ervoor dat kandidaten vaak beter voorbereid naar de begeleiding kwamen. In de jaren daarna zagen de rijinstructeurs de eerste praktijkbegeleiding vaak als tussentijdse toets en werd vaak gewacht op de specifieke adviezen van de examinatoren.” Voor de daling van praktijkbegeleiding 3 in 2016 kan de organisatie geen verklaring geven.

Rijscholen in Verzet

Op de Facebookpagina van de actiegroep Rijscholen in Verzet roepen rijinstructeurs elkaar op om volledige uitgewerkte lesplannen met elkaar te delen. Dit werkt volgens de rijinstructeurs die lid van de groep zijn twee kanten op: “Anderen hebben een leidraad en daarnaast kan er over gediscussieerd worden om zo gezamenlijk nog tot eventuele verbeterpunten te komen”.

Volgens de actiegroep zijn er in werkelijkheid wél drie praktijkbegeleidingen, maar slechts twee examens. Tijdens de eerste praktijkbegeleiding  wordt namelijk geen examen afgenomen. Rijinstructeurs kunnen hier niet op slagen of op zakken. Daarnaast telt ook het positief resultaat niet mee in de eindbeoordeling. Het echte examen volgt pas bij praktijkbegeleiding 2.  Zakt een rijinstructeur op dat moment, dan is er slechts 1 herexamen.