In deze steden kun je het beste autorijden

Drukke knooppunten, onoverzichtelijke kruispunten, vier stoplichten na elkaar. Het is niet altijd een pretje om in de stad te rijden. Gelukkig bestaat er nu een index waarin de rijomstandigheden van honderd grote steden in beeld zijn gebracht. De drie Nederlandse steden in de index kunnen nog wel wat factoren verbeteren.
Calgary in Canada komt als beste stad voor autorijders uit de Driving Cities Index 2019. De stad scoort vooral goed op het gebied van de doorstroomsnelheid van het verkeer, het aantal verkeersopstoppingen, de luchtkwaliteit en de betaalbaarheid van parkeren.
Het onderzoek voor deze index is uitgevoerd in opdracht van auto-onderdelensite Mister-Auto. Er zijn 15 factoren onderzocht die van dagelijkse invloed zijn op automobilisten. Denk aan infrastructuur, veiligheid en kosten.
Nederland
Er zijn drie Nederlandse steden getest. Utrecht staat op plaats 46, Rotterdam eindigde op plaats 60 en Amsterdam sluit aan op plaats 70. Nederland doet het vooral goed als het gaat om de kwaliteit van de wegen en moet hierbij in Europa alleen Zwitserland voor laten gaan. België, geen verrassing, scoort laag op dit punt.
Hoe het dan kan dat de Nederlandse steden relatief laag staan op de ranglijst?
Hoge kosten
De grootste struikelblokken zijn de hoge kosten voor parkeren, benzine en wegenbelasting. De benzineprijzen zijn, in vergelijking met andere steden, redelijk prijzig. Gemiddeld 1,63 euro per liter (op het moment van het onderzoek). Alleen in Olso, Noorwegen, is het tanken duurder met 1,70 euro. Goedkoop tanken kan je in Lagos (0,36 euro) of Dubai (0,53). Je moet alleen wel wat kilometers maken om daar aan de pomp te kunnen staan.
Ook de wegenbelasting is hoog in Nederland. Alleen in Kopenhagen, de koploper op dit terrein, betaal je meer dan in Rotterdam, de duurste Nederlandse stad.
Amsterdam heeft vooral dure parkeerkosten. De hoofdstad staat op dit onderdeel in de top-20 van de wereld. Sydney en New York zijn de duurste steden om te parkeren.
Goede doorstroming
Dat Utrecht toch wat hoger staat dan de andere twee, komt door de doorstroomsnelheid van het verkeer in de stad. Dat is daar een stuk beter geregeld dan in Rotterdam en Amsterdam.
Maar het kan altijd erger. In Londen is het bedroevend slecht gesteld met de doorstroomsnelheid. De Britse hoofdstad staat op plaats 99, tussen Calcutta en Bombay in. Ook de bekende fileknooppunten Parijs en Antwerpen scoren erg slecht op dit onderzoekspunt.
Het onderzoek
Om de staat van de infrastructuur van een stad vast te stellen, onderzocht de site factoren als het aantal auto’s per capita, verkeersopstoppingen, de kwaliteit van de wegen en het openbaar vervoer. Daarnaast is de luchtkwaliteit onderzocht om vast te kunnen stellen wat de steden doen om te zorgen voor frisse lucht en goed zicht, voor zowel autobezitters als inwoners in het algemeen.
Vervolgens is de veiligheid van elke locatie geanalyseerd aan de hand van het percentage dodelijke auto-ongelukken en een opiniepeiling over agressie in het verkeer. Hierdoor wordt een beeld geschetst van de agressiviteit en het algemene verkeersgedrag van bestuurders in de stad.
Ten slotte keek het onderzoek naar de kosten van het rijden in de steden. De brandstofprijzen, maar ook de koopkracht en de wegenbelasting. Op die manier berekenden de onderzoekers hoe betaalbaar autorijden is voor de inwoners van de verschillende steden.
De Driving Cities Index 2019 is gebaseerd op een groot aantal bronnen. Zo is gebruikgemaakt van gegevens van onder meer de Verenigde Naties, de Wereldbank, de Wereldgezondheidsorganisatie, Eurostat, TomTom, Deloitte en McKinsey.
De lijst
De vijf beste steden
- Calgary (Canada)
- Dubai (VAE)
- Ottawa (Canada)
- Bern (Zwitserland)
- El Paso (VS)
De vijf slechtste steden
95. Bogotá (Colombia)
96. Karachi (Pakistan)
97. Lagos (Nigeria)
98. Calcutta (India)
99. Oelan-Bator (Mongolië)
100. Bombay (India)
De vijf Nederlandse en Belgische steden
46. Utrecht
55. Antwerpen (België)
60. Rotterdam
68. Brussel (België)
70. Amsterdam