Investeren in marketing? Ik investeer liever in mijzelf!
De concurrentie binnen de rijschool branche is moordend, dat ondervond Ralf Jansen die sinds kort zijn eigen rijschool is begonnen in regio Eindhoven. Hoe tref je nou leerlingen en hoe laat je als nieuwkomer zien wat je in huis hebt? Hiermee worstelen veel startende rijschool ondernemers.
Wat is commerciële bijscholing voor rijschoolhouders?
Op 20 en 27 mei jl. heeft Ralf de commerciële bijscholing “ Marketing en nieuwe media voor rijschool ondernemers” gevolgd bij De Verkeersacademie samen met vijftien andere rijschool ondernemers. Deze cursus werd gegeven door Yana Ivanova, eigenaar van Rijschool Media2GO.
“Marketing gaat verder dan het beheren van een Facebook pagina en een website online (laten) zetten, als ondernemer moet je investeren en een investering in je eigen kennis betaald zich altijd uit” - aldus Yana Ivanova, eigenaar van Rijschool Media2GO. Haar ervaring is dat de meeste ondernemers binnen de rijschoolbranche vakkundig zijn, maar tekort schieten in strategisch marketing beleid. Hierdoor heeft zij in samenwerking met De Verkeersacademie de cursus Rijschool Marketing ontwikkeld welke afgelopen week voor het eerst heeft plaatsgevonden.
Wat heb ik tijdens de commerciële bijscholing geleerd?
”De commerciële bijscholing heeft mij geleerd hoe ik moet inspelen op de behoeftes van de klant en hoe ik mijzelf moet onderscheiden. Ik ben mij er nu nog beter van bewust hoe de markt op dit moment in elkaar zit en wat ik als rijschoolondernemer kan doen om maximaal rendement te behalen met een klein budget.” Het grootste voordeel van zelfstandige rijschoolondernemers is dat zij snel kunnen schakelen mits zij openstaan om flexibel in te spelen op de vraag van de consument.
Veranderende markt
De markt is de afgelopen jaren enorm veranderd, jongeren zijn steeds kritischer geworden en veel rijscholen zijn daarop niet afgestemd. Consumenten zijn bewust van het belang van een goede prijs-kwaliteit verhouding en transparantie speelt een steeds belangrijkere rol.
Als startende ondernemer is Ralf hiervan bewust en hij speelt hierop in door alles te bekijken vanuit het oogpunt van de klant. Als ZZP’er kan hij snel schakelen als hij ziet dat zijn aanpak geen resultaat oplevert. “ De veranderende markt biedt mij als startende ondernemer de kans om mezelf te onderscheiden van de rest. Verplaats jezelf in de consument, herken de koopsignalen en weet wat jou uniek maakt- dat heb ik afgelopen week geleerd“ – aldus Ralf Jansen.
Commerciële bijscholing bijwonen?
Na vele positieve reacties te hebben ontvangen geeft De Verkeersacademie en RijschoolMedia2GO aan de cursus 23 september 2015 opnieuw aan te bieden. Volg Rijschool Vandaag op Facebook en schrijf u in voor de wekelijkse nieuwsbrief zodat u op de hoogte blijft van alle ontwikkelingen in uw branche.