Kans op dodelijk ongeluk groter op 130 km-snelwegen
De kans op een ongeluk met dodelijke afloop is groter op snelwegen waar 130 kilometer per uur gereden mag worden. De kans op ernstig letsel is een stuk groter dan op wegen met een lagere maximumsnelheid.
Dat de kans op doden groter is op wegen waar 130 kilometer per uur gereden mag worden, blijkt uit een analyse van door de politie geregistreerde ongelukken, uitgevoerd door de Volkskrant.
Meer letsel
Op wegen met een maximumsnelheid van 130 vielen vorig jaar bij 10 procent van de ongelukken met letsel een of meer doden. Dit aantal zakte naar 7,5 procent op 120-wegen en daalde verder naar 2 procent op wegen waar 100 kilometer per uur gereden mag worden. Uit cijfers van andere jaren blijkt ook dat er op wegen met hogere maximumsnelheden meer doden vallen. Volgens de Volkskrant wordt met deze cijfers voor het eerst de stelling van het SWOV onderbouwd dat ernstiger letsel vaker voorkomt bij ongelukken op wegen met hogere maximumsnelheden.
Meer 130-wegen
Op aandringen van de VVD werd in 2011 op een beperkt aantal snelwegen de maximumsnelheid verhoogd naar 130 kilometer per uur. Dit in combinatie met aanvullende veiligheidsmaatregelen. De afgelopen jaren is de maximumsnelheid op steeds meer wegen verhoogd naar 130. Op 60 procent van de snelwegen geldt sinds 2016 een maximumsnelheid van 130.
VVN
Veilig Verkeer Nederland wees er in maart nog op dat er op 130 km-wegen relatief niet meer ongelukken gebeuren dan op wegen waar 120 kilometer per uur de maximumsnelheid is. De cijfers van de Volkskrant spreken dit ook niet tegen maar laten wel zien dan de ongelukken die gebeuren vaker een dodelijke afloop hebben.
Bron: NOS / Volkskrant