Kleine cabrio’s slaan over de kop in test
Salto mortale in het ADAC crashtest centrum: cabrio’s vliegen met iets minder dan 50 kilometer per uur door de lucht en landen ondersteboven. Het bedroevende resultaat: er moet aan de Citroën C3 Pluriel, Mini Cooper en de Peugeot 207 CC – evenals aan de in 2003 al geteste cabrio-modellen van de middenklasse van Mazda, Opel en VW – nog veel verbeterd worden om ze veilig te maken.
In de mode
Cabrio’s zijn in de mode: ze zien er chic uit en ze brengen de automobilist een stuk dichter bij de natuur. Maar het ontbrekende dak levert niet alleen licht en lucht op, maar in zeer zeldzame gevallen ook een onaangenaam nauw contact met de aarde, als de cabriolet over de kop gaat. Een versterkt voorruitframe en een roll bar moeten het ergste voorkomen. Om te controleren of deze bescherming van de passagiers ook echt werkt, lieten ADAC (de Duitse ANWB) crashtest-engineers onlangs drie kleine huidige convertibles over de kop gaan; de roll over.
Roll over-test
Voor de ‘roll over’-test kozen ze vooral populaire modellen: de extravagante Citroen C3 Pluriel, de trendy Mini Cooper en de keurige Peugeot 207 CC. De roll over-beschermingssystemen van deze vierzits cabrio’s hebben elk een ander ontwerp.
De ADAC test-engineers openbaarden opnieuw (net als bij de Cabrio-test van 2003) gebreken in de bescherming van de inzittenden.
Scores
De voorste inzittenden van cabrio’s zijn slecht beschermd indien de A-stijlen niet de nodige stabiliteit geven.
In de Citroën worden zowel de passagiers voorin als achterin aan een zeer hoog letselrisico blootgesteld, en scoort Citroën volgens de ADAC daardoor ‘slecht’.
De Mini scoort, ondanks een stabiel voorruitframe voor de stoelen voorin, een ’voldoende’ en ‘bevredigend’ voor de achterbank.
Bij de Peugeot profiteert vooral de achterbank van de zeer hoge automatische roll bar. Hiervoor krijgt Peugeot de score ‘goed’. De voorkant van de auto haalt echter een niet hogere score dan een ‘voldoende’ vanwege de vervorming van de A-stijl.
Hoe kan de cabrio veiliger worden?
Als aanvulling op de essentiële stabiliteit van een voorruitframe en een voldoende hoge roll bar aan de achterkant, zijn veiligheidsgordels met hoogteverstelling en gordelspanners die bij een roll over geactiveerd worden, noodzakelijk.
Om over de kop gaan te voorkomen moet iedere cabriolet ook worden uitgerust met elektronische stabiliteitscontrole (ESP). Hiertoe zijn de autofabrikanten verplicht.
Bron: ADAC