Koningshuis en auto's

Koning Willem-Alexander heeft sinds begin dit jaar een nieuwe dienstauto: een verlengde Audi A8. Welke auto's had en heeft ons koningshuis nog meer en hoeveel brokken worden ermee gemaakt?

Lesautolease.nl

— Advertentie —

Nieuwe dienstauto: verlengde Audi A8

De Audi is in Nederland aangepast aan de wensen van de koning. De wagen is 45 centimeter verlengd en voorzien van alle gemakken.
Zo is er een koelkastje, een televisie en draadloos internet aan boord. De stoelen zijn bekleed met lamsleer. De auto, is net als alle andere hofauto's, gespoten in een speciale kleur donkerblauw.
De 6.3-liter motor levert een vermogen van 500 paardenkrachten. Er hangt er een prijskaartje van ruim 597.000 euro aan de gepantserde auto.

Tot begin dit jaar werd de vorst vervoerd in een verlengde Volvo S80. Dat merk domineerde toen al tien jaar het wagenpark van de Oranjes. Zo werd er voor de inhuldiging vorig jaar nog een hele vloot van het merk ingezet.
De oude verlengde Volvo S80 houdt het Koninklijk Huis ‘nog even in reserve’. “Per gelegenheid zal worden bezien met welke auto’s de leden van het Koninklijk Huis zich verplaatsen”, aldus een woordvoerster van de Rijksvoorlichtingsdienst.

auto_ongeval_pr.willem_alexander
Brokkenpiloten

Koning Willem-Alexander heeft in zijn leven een aantal auto-ongelukken gehad terwijl hijzelf achter het stuur zat.
Zo vliegt hij tijdens zijn studententijd in 1988 met een Ford Sierra XR4i uit de bocht en belandt vervolgens in een Leidse sloot. (Zie foto.) Het gerucht gaat dat er drank in het spel was.
En we zijn natuurlijk allemaal wel bekend met het ongeluk in 1995 met de Volvo 850 toen hij op weg was naar de wintersport. Hij raakte – buiten zijn schuld – betrokken bij een ongeluk op de Duitse autobaan. Vanwege een slippende auto naast hem is de toenmalige prins gedwongen uit te wijken. Hij belandt met zijn Volvo boven op de vangrail. Uit alles blijkt dat de snelheid waarmee de prins reed hoog was, maar dat mag in Duitsland. Een woordvoerder van de Duitse politie verklaart dat het ongeluk veel ergere gevolgen voor de prins had kunnen hebben, als hij niet over zo’n degelijke auto had beschikt. Het ongeval krijgt veel aandacht, omdat de prins niet alleen in de stationwagen zit, maar met een vriendin, Emily Bremers.

auto_ongeval_pr.bernard

Ook zijn groovader, prins Bernhard, kon er wat van. Zo raakte deze in 1937 zwaar gewond toen hij – op weg naar een jachtpartij – zijn Ford Lincoln cabrio met veel te hoge snelheid tegen een vrachtwagen aanreed. De ravage (zie foto) was enorm en de prins houdt er heel zijn leven rug- en nekklachten aan over. Het ongeluk heeft geen invloed op de interesse van de prins voor alles wat snel is, zoals vliegtuigen en auto’s. Ferrari is en blijft een van zijn favoriete automerken.

De belangstelling van de prins heeft zijn uitwerking op zijn kleinkinderen. Prins Willem-Alexander is een fervent vlieger en prins Bernhard jr. en prins Pieter-Christiaan zijn regelmatig achter het stuur van raceauto’s te vinden.

Prins Pieter-Christiaan maakte flinke brokken, maar dat was op het racecircuit. Net als zijn broer prins Bernhard houdt hij van snelle auto’s. In 2007 deed de zoon van prinses Margriet mee aan een race op het circuit van Zandvoort. Hoe de botsing precies gebeurde, is onduidelijk. In een bocht raakte de auto van de prins – een BMW – de racewagen van een andere deelnemer. Deze vloog daarop enkele keren over de kop. Het voertuig van de prins zat aan de voorzijde in de kreukels en had een krom voorwiel. Er vielen geen gewonden. De prins weet het ongeluk aan de speciale banden, die nat waren geworden, doordat hij kort voor het ongeluk even van de baan raakte en door het gras moest rijden.
De auto van hun vader, Pieter van Vollenhove, raakte begin dit jaar nog zwaar beschadigd nadat deze op de Veluwe tegen een hert was aangereden. De man van prinses Margriet was op de terugweg vanuit Den Haag. Hij reed niet zelf.

auto_pr.maxima

Koningin Máxima heeft inmiddels ook ’ervaring’ als het om aanrijdingen gaat. Bij het verlaten van de uitrit van Paleis Huis ten Bosch op 18 oktober 2001 komt haar auto in botsing met die van een slager uit Wassenaar. Een reeks rechtszaken volgt. De toenmalige prinses hoeft uiteindelijk maar een kwart van de schade aan de auto van de slager betalen.
En afgelopen week kwam Máxima in het nieuws door een bezoek aan Modehuis Natan in Brussel. Ze reed zelf naar België toe. Dat ging niet helemaal zonder slag of stoot: ze was vergeten te tanken en dus kwam ze zonder benzine te staan op de snelweg tussen Antwerpen en Brussel. De beveiliging reed voorbij en zorgde voor een jerrycannetje benzine, waarna de vorstin haar weg kon vervolgen.

Garage

De Afdeling Garage is een afdeling van het Koninklijk Staldepartement. Het Staldepartement beschikt momenteel over ongeveer dertig hofauto's voor de leden van het Koninklijk Huis, gasten, de hofhouding en het vervoer van de paarden en de bagage.

Hofauto's

De eerste auto die de stallen binnenreed was een Renault, die Prins Hendrik in 1908 had gekocht. In de jaren erna kwamen er negen hofauto's van de Amsterdamse rijtuigenfabrikant Spijker. De Cadillac diende tussen 1925 en het einde van de jaren '50 als hofauto. Daarna stapte het Koninklijk Huis over op het automerk Ford. De officiële hofauto is tegenwoordig zowel van het merk Volvo als van Audi. Toch wordt er ook nog steeds in Fords gereden, in type variërend van Focus tot Mondeo. Buitenlandse staatshoofden kunnen gebruik maken van de verlengde Cadillac.

De auto's hebben een standaardkenteken met de letters AA. De kentekens met AA zijn uitsluitend bestemd voor de auto`s van het Koninklijk Huis.

Bronnen: NOS / Koninklijkhuis.nl / Reformatorisch Dagblad / Geheugenvannederland.nl