Merendeel rijschoolbranche is voor meldpunt voor klachten over rijscholen
Leerlingen met klachten over hun rijinstructeur en/of rijschool kunnen alleen terecht bij een meldpunt als de betreffende rijschool is aangesloten bij een brancheorganisatie, anders is er simpelweg geen instantie waar ze terecht kunnen. Minister Cora van Nieuwenhuizen wijst naar het CBR en de ombudsman om de klachten bij te deponeren maar beiden geven aan niets te kunnen met de klachten. Is het tijd voor een algemeen meldpunt? Rijschoolvandaag.nl vroeg het diverse instanties in de rijschoolbranche.
Ruud Rutten van de FAM (Federatie Autorijschool Management) vindt een meldpunt een goed idee: Rutten “Zo’n meldpunt zou zeker iets positiefs toe kunnen voegen. Zeker in combinatie met een keurmerk voor rijscholen. Maar belangrijker nog is de kwaliteit van de branche verbeteren.” De FAM is druk bezig aan de kwaliteitsverbetering, in samenwerking met o.a. de VRB (Vereniging Rijschool Belang), de BOVAG en de minister. Rutten: “Wij werken eraan om de eisen voor de instroom te verhogen, evenals de kwaliteit van de bijscholing. Wanneer er gebruik wordt gemaakt van de goede, gekwalificeerde opleidingsinstituten voor rijinstructeurs en zij hoge eisen stellen al bij de instroom en daarnaast ook de bijscholing kwalitatief verbeteren, zullen er ook kwalitatief betere rijinstructeurs en rijscholen zijn en voorkom je de problemen waar jongeren nu tegen aan lopen.”
Aansluiten bij brancheorganisatie
Frank Hoornenborg van BOVAG-rijscholen pleit ervoor dat meer rijscholen zich juist aansluiten bij een brancheorganisatie, zoals de BOVAG. Hoornenborg: ”Bij Bovag Rijscholen kunnen leerlingen hun klacht gewoon kwijt. Wij werken met de geschillencommissie als bemiddelaar tussen rijschool en leerling. Daarnaast geven wij ook garantie bij bijvoorbeeld faillissement van de rijschool. Wij pleiten er dan ook voor dat meer rijscholen zich aansluiten bij Bovasg Rijscholen. Aangezien wij hoge eisen stellen aan onze leden, staat een lidmaatschap ook echt ergens voor. Als leerlingen kiezen voor een rijschool die bij ons aangesloten is, kunnen ze erop rekenen dat ze, als er al problemen zijn, geholpen worden.”
Onafhankelijk kwaliteitsregister
Ook Jos Post van LBKR (Landelijke Beroepsgroep Kwaliteitsbevordering Rijschoolbranche) vindt dat er een onafhankelijk kwaliteitsregister moet komen voor rijscholen. Post: Dat register is al in ontwikkeling door o.a. CVC, Bij dit register behoort ook een geschillencommissie en dus een meldpunt waar jongeren met klachten terecht kunnen. Nadeel kan zijn dat rijscholen zich in de toekomst wel aan moeten melden bij het kwaliteitsregister. Post: "Naar alle waarschijnlijkheid kan dit al vanaf januari 2019. Aangezien dit een onafhankelijk register is verwachten wij dat de meeste rijscholen zich erbij aan zullen melden en dat dan ook het meldpunt voor klachten over het merendeel van de rijscholen gebruikt kan worden.”
Verplichte aansluiting geschillencommissie
Gijs Kantelberg van VVB (Vereniging Verkeersveiligheid en Belangen) is voorstander van een meldpunt: “Maar dat moet niet alleen via lidmaatschap van een brancheorganisatie bereikbaar zijn. Mij lijkt het een goed plan als rijscholen verplicht worden zich aan te sluiten bij de landelijke geschillencommissie. Dan heb je een echt onafhankelijke organisatie die het meldpunt oppakt en die er al in gespecialiseerd is.” Kantelberg heeft ook al een idee hoe de verplichtstelling geregeld moet worden:” Het CBR kan dit in de inschrijfvoorwaarden opnemen, dan is het in één klap geregeld”.
Wilbert van Beersum van LBVI (Landelijke Belangenvereniging voor Verkeersopleiders) sluit zich erbij aan dat er een onafhankelijk meldpunt moet komen: “In eerste instantie moeten de verschillende brancheorganisaties hiermee aan de slag. De verplichte aansluiting bij de geschillencommissie is een goed idee. Zo onstaat er een neutraal meldpunt.”