Minder files door sociale navigatie
Files zouden met 10 procent afnemen als het navigatiesysteem het algemene belang voorop zou stellen. Sociale navigatiesystemen kunnen het verkeer beïnvloeden en files sterk doen verminderen, volgens een modelstudie van Prof. Léon Rothkrantz van het Department of Intelligent Interaction van de TU Delft.
De kortste weg is niet altijd de snelste weg
Alle navigatiesystemen bevelen nu de kortste weg aan. Maar als meer mensen dezelfde kant op gaan, dan is dat niet altijd de snelste weg. In feite verwijzen de navigatiesystemen ons dus naar de meest drukke route.
Prof. Léon Rothkrantz deed onderzoek naar het effect van “sociale navigatiesystemen”. Hij onderzocht wat het effect zou zijn als de TomTom’s niet simpelweg de kortste weg zouden adviseren aan een bestuurder, maar rekening zouden houden met het feit dat veel meer automobilisten die kant op willen. Dynamische route-informatiesystemen houden wel rekening met vertraging en zelfs met verwachte vertraging. Maar veel automobilisten worden dan via dezelfde omleidingsroute gestuurd.
Kortere reistijd
Als het netwerk optimaal gebruikt zou worden in een dergelijke situatie, brengt dat de totale opgetelde reistijd voor alle automobilisten aanzienlijk terug, aldus Rothkrantz.
Als voorbeeld gebruikt hij de wegen van Eindhoven naar Amsterdam. Je kan rijden via de A2 of via de A50. Als je via de A50 gaat, doe je er 5 minuten langer over dan via de A2, maar op de A2 staan in de spits veel files. Hierdoor sta je vaak 20 minuten in de file. Het idee is daarom om een groepje automobilisten te adviseren om via de A50 te rijden. De reistijd op de A2 neemt daardoor flink af, die op de A50 licht toe. Maar de reistijd voor de hele groep automobilisten neemt met tien procent af.
Verbinding met een centrale server
Om zo’n systeem van de grond te krijgen, zouden automobilisten door middel van een app, of beter nog via hun navigatiesysteem met een centrale server moeten zijn verbonden zodat ze individueel te volgen zijn, meldt VerkeersNet.
Hoe krijgen wij automobilisten zover?
Prof. Léon Rothkrantz heeft er zeker wel vertrouwen in. ‘’Als de reistijd via de alternatieve route niet teveel oploopt, zullen automobilisten zo’n route serieus overwegen’’.
Bron: VerkeersNET