Moet je als rijschool op Instagram zitten?
Instagram is helemaal hip. De mooiste foto’s komen er voorbij en in onze tijdlijn zien wij ook veel berichten van rijscholen. Vaak met een geslaagde kandidaat er op. Maar levert die inspanning ook nieuwe leerlingen op? RijschoolVandaag.nl zoekt het voor je uit.
Het meest gelikete bericht op Instagram is van een ei. Een kippenei. World_record_egg heeft met alleen een foto van een ei maar liefst 54 miljoen likes. Hoe simpel kan het zijn?
Dat wil ik ook!
Als een ondernemer hoort dat je met zoiets simpels als een ei zo’n miljoenenpubliek kunt trekken, dan denkt hij: daar moet ik ook iets mee! Maar je hebt het al zo druk - en Instagram vraagt veel tijd (denk je). En dus laat je het er maar bij. Terecht? Of niet? We zetten de voor- en nadelen even op een rij.
Waarom moet je Instagram niet gebruiken?
Laten we eerst even kijken naar 2 redenen waarom je gelijk hebt als je Instagram níet toevoegt aan je marketingmix.
Je bent niet gezellig genoeg
Instagram is vooral geschikt voor onderwerpen als mode, sport, gezondheid, reizen, eten. Deze onderwerpen lenen zich voor een mooi sfeerbeeld, en juist daar draait het om bij Instagram. Een rijschool heeft daarom minder te zoeken op Instagram. Het is wel zo dat je doelgroep er zit. Driekwart van de jongeren van 15-19 zit op Instagram.
Je wilt snel rijk worden
Als je snel rijk wilt worden met Instagram, kunnen we je uit de droom halen. De ROI (return on investment) is laag. Je verdient je investering zelden terug. Als je naar de stappen die je potentiele leerling zet voordat overgegaan wordt tot de koop, dan is Instagram vooral iets voor de eerste fase; de bewustwordingsfase. Niemand komt bij jou lessen op basis van 1 foto van een geslaagde leerling.
Op Instagram krijgen mensen ergens een gevoel bij. Daarna gaan ze zich verder oriënteren. Instagram kun je als ondernemer dus gebruiken om interesse in je product aan te wakkeren en aan je merk te bouwen. Alleen foto’s van geslaagde leerlingen erop zetten is daarom zinloos.
5 tips voor als je wel naar Instagram gaat
Vind je op basis hiervan dat je tóch ook naar Instagram zou moeten gaan? Geef dan aandacht aan de volgende 5 tips.
1. Zorg voor goede kwaliteit
Instagram is beeldgericht: elke foto moet mooi zijn, samen vormen de foto’s een verhaal. Ook heeft Instagram een aparte feature: Stories. Deze feature is maar heel kort te zien, het gaat puur om de beleving. Het grote voordeel is dat de kwaliteitseis hier wat lager ligt.
2. Wees consistent
Hou het vol om elke dag iets te plaatsen. Vind een modus en wees daarin consequent. De volgers willen weten waar ze aan toe zijn. Het kost tijd om een band op te bouwen, maar als je die hebt, heb je er ook wat aan.
3. Plaats het in context
Instagram werkt alleen in een marketingmix. Met Instagram alleen ga je geen euro verdienen. Een website linken gaat niet, maar ernaar verwijzen kan wel, bijvoorbeeld in de foto, en daar moet je ze natuurlijk hebben.
4. Plan vooruit
Als je druk bent, is het handig om bijvoorbeeld een keer per maand onderwerpen te verzinnen voor de hele maand. Anders komt er altijd iets op het laatste moment tussendoor.
5. Gebruik de juiste en genoeg hashtags
Hashtags gebruik je om je posts vindbaar te maken. Allereerst is het goed om je hashtags specifiek en relevant te gebruiken. Door populaire hashtags te gebruiken kun je makkelijker gevonden worden en zullen ook meer mensen jouw posts bekijken. Er zijn tools zoals hashtagify die relevante en populaire hashtags aangeven. Zo’n 3 tot 5 hashtags is meestal echt wel genoeg, te veel hashtags leidt alleen maar af.