Nederland steeds verkeersonveiliger. Hoe kan dat?

Tientallen jaren daalde het aantal verkeersdoden in Nederland. Tot voor kort. Nu stijgt het aantal verkeersdoden weer en vrij fors. In 2018 kwamen liefst 65 mensen meer om dan het jaar ervoor, de grootste stijging sinds 1989. Wat is er aan de hand?

Opleiding tot ADAS-instructeur bij De VerkeersAcademie

— Advertentie —

Het aantal verkeersdoden in Nederland is sinds 2010 gestegen tot  39,5 doden per miljoen inwoners. Stond Nederland in 2010 nog op de derde plek in de Europese ranglijst verkeersveiligheid, in 2018 is Nederland gedaald tot de elfde plek. RijschoolVandaag.nl is benieuwd hoe dat kan en ging op zoek naar de mogelijke oorzaken.

Drukte

Een van de voor de hand liggende oorzaken is dat het verkeer in Nederland steeds drukker wordt. De afgelopen 30 jaar is het aantal auto's, bestelbusjes en vrachtauto's verdubbeld. Dat vergroot de kansen op ongelukken. Hoewel ondanks het drukker wordende verkeer het aantal verkeersslachtoffers tot 2013 daalde. Dus moet er meer aan de hand zijn.

Afleiding

Zoals afleiding bijvoorbeeld. Apple CarPlay, je eigen smartphone, navigatie-apparatuur: het heeft de afgelopen jaren een vlucht genomen. Even die WhatsApp beantwoorden. Even een andere Spotify-lijst opzetten. Even een adres invoeren. Het is niet verstandig, maar automobilisten doen het al rijdend. Met alle risico's van dien.

Gebrek aan handhaving

Oud-verkeersofficier Koos Spee is het een doorn in het oog: handhaving in het verkeer laat te wensen over. Waar 10 jaar terug nog 1,5 miljoen mensen van de weg werden geplukt door de politie na een verkeersovertreding, werden in 2018 nog slechts 400.000 verkeersovertreders staande gehouden. Bijvoorbeeld het verbod op mobiel bellen in de auto wordt in praktijk mondjesmaat gehandhaafd. 

Aparte fietspaden

,,De overheid wil dat we vaker de fiets pakken, maar vervolgens fietsen mensen wel tussen zwaar vrachtverkeer naar hun werk’’, constateert Arno Smits, rijschoolhouder en initiatiefnemer van een Brabants centrum voor verkeersveiligheid. ,,Op veel plaatsen is geen vrijliggend fietspad, ook  niet rond industrie- en bedrijventerreinen. Als er een vrachtwagen met 50 ton voorbij komt zetten, is een fietser erg kwetsbaar.’’ Ook ouderen - en die nemen in aantal toe door de vergrijzing - blijken kwetsbaar op de fiets.

N-wegen

Provinciale wegen, waar Noord-Brabant er met zo’n 23.000 kilometer bijzonder veel van heeft, moeten volgens Smits ook worden aangepakt. ,,Er zijn nog veel oude, traditionele wegen waar zowel links als rechts in de berm dikke bomen staan.’’ De N-wegen met één rijbaan zijn volgens hem ook een groot risico. ,,Wat op die wegen gebeurt, is dat mensen even op hun telefoon kijken. Als je maar een metertje uitwijkt, kan het al te laat zijn. Als zij allebei 80 rijden, is dat alsof je met 160 kilometer per uur tegen een muur aanrijdt.’’

Meerdere oorzaken?

Er zullen meerdere oorzaken te vinden zijn dan de bovenstaande. Zoals de opmars van de elektrische fiets, die de oudere op zo'n fiets kwetsbaarder maakt. De speedpedelec. En ook arbeidsmigranten uit Oost-Europa nemen het minder nauw op het gebied van de maximum snelheid en het gebruik van alcohol in het verkeer.

Al met al voldoende reden tot zorg. De overheid komt met een investeringsfonds van 50 miljard. Dan is er vast wel ruimte om de infrastructuur in Nederland verkeersveiliger in te richten.