Nederlander lijkt niet enthousiast voor elektrisch

De Nederlandse automobilist lijkt minder behoefte te hebben aan elektrisch rijden. De verkoop van plug-in hybrides zit in het slop, voor compleet elektrische auto’s lopen we daarnaast ook niet echt warm. Dit ondanks de fiscale voordelen.

De VerkeersAcademie

— Advertentie —

Stimuleren

De afgelopen jaren heeft de regering de aanschaf van (semi) elektrische auto’s flink gestimuleerd. De plug-in hybrides vielen voornamelijk in de smaak. Deze auto’s zijn aan een stopcontact op te laden maar rijden ook op benzine of diesel. De plug-in hybrides bleken echter minder zuinig te zijn dan gedacht. Het inpluggen van de auto vinden veel automobilisten daarnaast vaak teveel gedoe waardoor het rijden op stroom beperkt blijft.

Gevolg

Doordat er beperkt voordelen zichtbaar waren, besloot staatssecretaris Wiebes van Financiën om plug-in hybrides zwaarder te belasten. De bijtelling ging van 7 naar 15 procent, daarnaast is ook de aanschafbelasting (BPM) flink omhoog gegaan. Wiebes kijkt nu met hoop naar volledig elektrische auto’s omdat daar volgens hem de echte winst voor het milieu zit. De bijtelling voor elektrische auto’s zoals de Nissan Leaf blijft volgend jaar dan ook op 4 procent staan. Deze auto’s zijn daarnaast tot 2020 vrijgesteld van aanschafbelasting (BPM) en motorrijtuigenbelasting (MRB). Dit maakt dit soort auto’s aantrekkelijker voor leaserijders. 

 

Effect

In recente cijfers van Aumacon, een kenniscentrum voor de autobranche, is het effect van de nieuwe maatregelen nog niet zichtbaar. Volgens de directeur van Aumacon is dit te wijten aan de beperkte keuze aan elektrische auto’s. Verder passen de vaak duurdere auto’s niet in ieders budget. Vanaf 2017 komen er wel nieuwe modellen op de markt die een impuls kunnen geven aan de verkopen. De overheid verwelkomt nieuwe, voordeligere modellen omdat zij voor 2020 als doel hebben gesteld om 200.000 elektrische auto’s op de weg te hebben.

Bron: Z24