Nederlanders halen massaal occasions uit Duitsland
Nederlanders kopen massaal jonge tweedehands auto's in Duitsland en België. Het aanbod is daar vele malen groter en de prijzen zijn lager. In 2013 hebben we er bijna 100.000 ingevoerd.
De import van tweedehands wagens steeg in 2013 met 20 procent naar een absoluut record. En in het eerste kwartaal van dit jaar signaleert brancheorganisatie BOVAG weer een toename, nu van liefst 25 procent.
“Wij wijten dat simpelweg aan een tekort aan occasions op de Nederlandse markt. Wat in Nederland de afgelopen jaren aan nieuwe kleine auto's is verkocht, zijn veelal diesels als gevolg van fiscale prikkels om zuinig te rijden. Op de tweedehandsmarkt zijn die auto's minder interessant. Gezinnen willen liever een benzineauto”, zegt Paul de Waal van BOVAG.
Verkoop nieuwe auto's kwakkelt
De verkoop van nieuwe auto's kwakkelt al jarenlang. Jaar op jaar worden er minder verkocht. In 2013 reden 'slechts' 416.000 nieuwe auto's de showroom uit, een kwart minder dan een jaar eerder. Het directe gevolg is dat er nu weinig goede tweedehands auto's op de Nederlandse markt te koop zijn, terwijl de vraag naar betaalbare occasions wel erg fors is.
Goedkoper Golfje
Meer dan ooit kijken Nederlanders over de grens, waar met name in Duitsland het aanbod enorm is. Vaak is het er veel goedkoper. Op een Golfje van 2 jaar oud kan het al gauw een paar duizend euro schelen. Bij dure auto's kan het voordeel oplopen tot tienduizenden euro's.
Het Duitse aanbod is niet te vergelijken met het Nederlandse. Wie bijvoorbeeld een VW Golf stationwagon uit 2012 zoekt met maximaal 40.000 kilometer op de teller, kan in Nederland kiezen uit vijftien exemplaren, terwijl er in Duitsland meer dan negenhonderd te koop zijn; de vraagprijs ligt gemiddeld zo'n 6000 euro lager.
Bron: AD