Niet alle ouders geschikt als coach bij 2toDrive; kansen voor rijscholen
Een belangrijk onderdeel van 2toDrive is de rijervaring die de jongeren opdoen onder begeleiding van een coach. Deze coaches moeten weliswaar voldoen aan een aantal basiseisen, maar in principe mag de jongere zelf zijn coach(es) kiezen. Op basis waarvan kan zo’n coach nu het beste gekozen worden?
Vaak kiezen jongeren hun vader of moeder als coach. Aan de Belgische Universiteit van Hasselt is door de vakgroep Verkeerskunde onderzoek verricht om na te gaan wat een goede coach is. In België wordt de coach een ’vrije begeleider’ genoemd.
De criteria voor een vrije begeleider
De Belgische wet stelt dat iedereen die 8 jaar een rijbewijs heeft, en in de afgelopen drie jaar geen verval van recht op sturen heeft opgelopen, een vrije begeleider kan zijn. Er zijn echter twee zaken die erg belangrijk zijn voor de begeleider: de kennis van de verkeersregels en de pedagogische vaardigheden om de juiste technieken en het juist inschatten van risico’s over te brengen.
Kennis van de verkeersregels
Uit een test van VAB (de Belgische ANWB) blijkt dat 6 op de 10 volwassenen onvoldoende kennis hebben van belangrijke verkeersregels. Het advies aan begeleiders is daarom om samen met de jongeren het theoretische rijexamen voor te bereiden en zo de eigen kennis van de verkeersregels op te frissen.
Uit onderzoeken die in het verleden in Nederland zijn gedaan kwam dezelfde uitkomst. Ook hier is het tamelijk droevig gesteld met de kennis van de verkeersregels. Het advies aan coaches om samen met de jongeren de theorie te bestuderen, zou dus ook in Nederland op zijn plaats zijn.
Wellicht biedt dit mogelijkheden voor rijscholen om zich hierop te richten.
Pedagogische vaardigheden
Er zijn drie basisprincipes: werk stapsgewijs, begin met de basistechnieken en geef duidelijke feedback.
Pas als een beginnende bestuurder de juiste schakel-, rem-, stuur- en kijktechnieken onder de knie heeft, kan hij ook actief deelnemen aan het verkeer. Veel ouders gaan er te eenvoudig van uit dat hun kind de basistechnieken al voldoende beheerst, en beginnen direct te rijden in complexe en gevaarlijke verkeerssituaties. Een meer gestructureerde en gefaseerde aanpak is echter vele malen beter voor de ontwikkeling van de rijvaardigheid van de jongere.
Ook nemen ouders vaak een te belerende toon aan tijdens het autorijden, wat voor frustraties zorgt bij de jongere. Positieve feedback is veel effectiever, want dit zorgt ervoor dat de jongere meer vertrouwen krijgt.
Er is bovendien een sociaal voordeel te behalen. Door stapsgewijs te werk te gaan en te communiceren op het niveau van de beginnende bestuurder, zal er minder spanning in de auto ontstaan en zullen beide partijen minder snel het geduld verliezen. Wel zo prettig voor de sfeer binnen het gezin.
Ook op dit onderdeel kunnen rijscholen van toegevoegde zijn door coaches en jongeren actief te adviseren en te begeleiden...
Hoe beoordelen jongeren de pedagogische vaardigheden van hun ouders? Vader scoort beter dan moeder
Bij de inschatting van de pedagogische vaardigheden zien we dat vaders beter scoren dan moeders. Vooral wat betreft het overbrengen van verkeersinzichten scoren moeders beduidend slechter. Slechts 1 op 2 moeders doet dit goed, maar ook 3 op 10 vaders doen dit volgens de jongeren niet goed.
Krijgt de score 'goed tot zeer goed':
|
Mannen |
Vrouwen |
Kennis van de verkeersregels |
76% |
67% |
Inschatten van de risico’s in het verkeer |
76% |
60% |
Reageren op verkeersrisico’s |
73% |
56% |
Aandacht voor andere weggebruikers |
75% |
68% |
Overbrengen van verkeersinzichten |
67% |
54% |
De voorkeur van Belgische jongeren gaat duidelijk naar de vader als begeleider.
Conclusie
Een goede begeleider (coach) herken je aan drie zaken:
- een goede kennis van de verkeersregels,
- de pedagogische vaardigheden om stapsgewijs te werk te gaan, en
- het vermogen om op een positieve manier relevante feedback te geven.
In de praktijk blijken lang niet alle coaches over deze competenties te beschikken. Daarom is de conclusie gerechtvaardigd dat niet elke ouder (direct) geschikt is als 2toDrive-coach.
Bron: VAB