Concept zorgt voor opschudding; wij spraken de ondernemer

De Rijexamen Service, een rijschool uit Gorinchem, biedt kandidaten de mogelijkheid om op examen te gaan, zonder rijlessen te hebben gevolgd. Het zorgt voor veel opschudding in de rijschoolbranche en onze redactie heeft om opheldering gevraagd bij de rijschoolondernemer die in augustus jl. gestart is met dit initiatief.

Lesautolease.nl

— Advertentie —

Bij De Rijexamen Service kan je direct vragen om een rijexamen, zonder rijlessen te hebben gevolgd bij de desbetreffende rijschool. Het is zelfs mogelijk om rijexamen aan te vragen zonder enige rijlessen te hebben gevolgd. Je kan zelf bepalen of je nog lessen wilt nemen en hoeveel lessen voor het rijexamen. De Rijexamen Service biedt diverse pakketten aan, waarbij consumenten kunnen kiezen voor het kleinste pakket, bestaande uit één rijles en een examen voor € 380,-. Op de website wordt aangegeven dat de rijinstructeurs die de rijlessen verzorgen in het bezit zijn van een WRM certificaat, gebruik maken van de RIS module en gespecialiseerd te zijn in ADHD, ADD, Autisme en faalangst begeleiding.

Veel negatieve reacties

Op 31 augustus jl. heeft BNR nieuwsradio aandacht besteed aan de opschudding binnen de rijschoolbranche over het initiatief van Sertan Keskin, oprichter van De Rijexamen Service. Keskin is al tien jaar rijschoolondernemer en werkt met vier andere collega’s binnen de rijschool.

Voorzitters van BOVAG Rijscholen, VRB en FAM hebben duidelijk hun afkeur uitgesproken. De VRB voorzitter, Peter van Neck is van mening dat de verkeersveiligheid niet wordt bevorderd als kandidaten op een rijexamen verschijnen zonder goede voorbereiding. 

Kunnen wij het CBR vertrouwen?

Verkeersveiligheid is een belangrijk onderwerp voor alle betrokken partijen. Kandidaten die nog niet klaar zijn om als zelfstandige bestuurder de weg op te gaan moeten door de examinatoren van het CBR worden tegengehouden. Peter van Neck heeft alle vertrouwen in de capaciteiten van de examinatoren, maar vreest toch voor enkele gevallen die er wellicht ‘tussendoor glippen’. 

Wat zegt het CBR?

CBR woordvoerder Nathalie Dingeldein geeft aan dat zowel consumenten als ondernemers alle keuzevrijheid hebben om te bepalen welk diensten zij aanbieden en afnemen. De basis voor een veilig leven op de weg is een goede rijopleiding en volgens Dingeldein zien de examinatoren ook het liefst goed voorbereide kandidaten op examen gaan. Echter zal de tijd leren hoe het gaat met deze nieuwe dienst, maar het CBR verwacht geen hoge slagingspercentages. 

Initiatiefnemer Sertan Keskin aan het woord

“Cursisten gaan eerst door het poortje van het CBR, hiermee geef ik niemand een rijbewijs. Met alle vertrouwen in de professionaliteit van de examinatoren ben ik ervan overtuigd dat een examinator binnen een kwartier al weet of een kandidaat klaar is om veilig zelfstandig de weg op te gaan.” 

Keskin geeft aan dat De Rijexamen Service bedoeld is voor consumenten die zelf willen bepalen wanneer ze op examen gaan omdat ze bijvoorbeeld zelf vinden dat ze klaar zijn voor het rijexamen of omdat ze eerder rijles hebben gevolgd.  “Ik heb afgelopen weken al diverse telefoons gehad van ouders die klaagden over de rijschool van hun kinderen. Variërend van drie weken tot zes maanden wachttijd voor een praktijkexamen wilden zij niet accepteren. Wij bieden kandidaten alle keuzevrijheid en geven binnen drie dagen de eerst volgende examenmogelijkheid door.” - aldus Sertan Keskin

Hebben cursisten een kans van slagen?

Volgens Keskin zijn er vele kandidaten die om verschillende redenen kiezen voor De Rijexamen Service. Een goed voorbeeld hiervan is een jongen uit Den Haag die bij zijn rijschool geen herexamen kon aanvragen in de eigen regio. Hij had al een volledig rijlespakket afgenomen maar is ook bij zijn derde poging tot rijexamen gezakt. In Den Haag waren geen examens beschikbaar op korte termijn. “Bij De Rijexamen Service kon hij in Utrecht een laatste poging wagen voordat zijn theorie-certificaat afliep. Helaas is hij voor de vierde keer gezakt maar wij hebben wel alles gedaan om hem te helpen”- aldus Sertan Keskin.

Keskin geeft aan dat hij alle ophef over De Rijexamen Service niet begrijpt. Volgens hem worden consumenten steeds kieskeuriger en daar moeten rijschoolondernemers op inspelen. Daarbij moeten klanten zelf kunnen beslissen wanneer ze rijexamen mogen doen. Keskin doet naar eigen zeggen niks anders dan andere rijschoolhouders, behalve de marketing rondom De Rijexamen Service.