Nieuwe certificeringsprocedure CCV kent veel haken en ogen

CCV heeft naar eigen zeggen het certificeren van nascholingscursussen geoptimaliseerd en vereenvoudigd. De eerste praktijkervaringen met de nieuwe procedure zijn echter minder positief.

Opleiding tot ADAS-instructeur bij De VerkeersAcademie

— Advertentie —

Vanaf 1 september 2013 is er een nieuw raamwerk voor nascholingscursussen van kracht. Opleiders die een cursus willen laten certificeren moeten daarvoor een lesplan indienen bij CCV.

Klachten

De doelstelling om hiermee het certificeringsproces te vereenvoudigen én de uitvoeringskwaliteit te verbeteren lijkt echter niet (geheel) bereikt te worden. De voornaamste klachten zijn:

  • De certificeringseisen hebben een hoog 'procedureel' gehalte, dat niet bijdraagt aan een concrete doelstelling (bijv. een verbeterde uitvoeringskwaliteit).
  • De nieuwe certificeringseisen zijn op bepaalde punten (veel) strenger dan de oude eisen. Dit leidt ertoe dat opleiders met een nog doorlopende oude certificering soms een concurrentievoordeel hebben ten opzichte van opleiders die een nieuwe certificering aanvragen. Een ander gevolg is dat offertes die op basis van de oude situatie zijn uitgebracht nu niet meer kunnen worden waargemaakt door opleiders.
  • Het objectief beoordelen van lesplannen (b)lijkt lastig; bij het al dan niet verkrijgen van een certificering speelt de persoonlijke visie van de CCV-beoordelaar een grote rol. Uniformiteit in het certificeringsproces ontbreekt hierdoor.

Verder lijkt er nu al een achterstand te zijn ontstaan in het beoordelingsproces, waardoor het aanvragen van een nieuwe certificering veel langer duurt dan CCV had toegezegd.

Diverse partijen uit de branche hebben over deze problematiek al met CCV overlegd. Vooralsnog heeft dit niet geleid tot aanpassingen en/of maatregelen.

Het CBR was niet bereikbaar voor commentaar.